Опубліковувач

Wspólne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w kwestiach najbardziej problematycznych dotyczących naborów projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy.


Obowiązek udzielenia wsparcia w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji lub przystąpienia do projektu

Zgodnie z zapisami znowelizowanej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Planu Gwarancji dla młodzieży oraz PO WER, osobom młodym do 25 roku życia w ciągu czterech miesięcy od dnia rejestracji w powiatowym urzędzie pracy ma zostać zapewniona wysokiej jakości oferta zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu. Wydatki w projektach PUP w PO WER mogą być ponoszone od 1 stycznia 2015 r., co de facto oznacza możliwość realizacji projektu od tego momentu. W związku z powyższym, jeżeli wsparcie jest realizowane od 1 stycznia 2015 r., należy stosować zasady wynikające z PO WER, czyli między innymi obowiązek udzielenia wsparcia wszystkim osobom młodym do 25 roku życia w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji. Aby jednak nie prowadzić do niezasadnego wykluczenia z możliwości objęcia wsparciem grupy osób, które figurują w rejestrach PUP dłużej niż 4 miesiące, można kwalifikować w 2015 r. do projektów również osoby, którym nie zapewniono odpowiedniej oferty w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji i wówczas liczyć okres 4 miesięcy od dnia przystąpienia do projektu. Rozwiązanie to jednak może być stosowane wyłącznie w 2015 r.

Rozbieżność w definicjach osoby długotrwale bezrobotnej

Mając na uwadze odmienną definicję osoby długotrwale bezrobotnej określoną przez Komisję Europejską na potrzeby monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego w porównaniu z definicją tej grupy określoną w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, na potrzeby monitorowania projektów EFS stosowana będzie definicja wskazana przez Komisję Europejską. Dla umożliwienia monitorowania tej grupy w systemie SYRIUSZ dodana zostanie odrębna kategoria odnosząca się do definicji KE celem odróżnienia od definicji określonej w ww. ustawie, co z pewnością ułatwi monitorowanie projektów PUP pod kątem weryfikacji spełnienia kryterium dotyczącego udziału w projektach osób długotrwale bezrobotnych.

Ograniczenia w zakresie stosowania wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy

Zgodnie z zapisami PO WER zatwierdzonego przez Komisję Europejską, wsparcie zatrudnienia osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy stanowiące zachętę do zatrudnienia m.in. poprzez refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy może być realizowane wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem. W związku z tym, że na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie ma możliwości realizowania przez PUP tych dwóch połączonych form wsparcia wobec jednego bezrobotnego, doposażenie stanowiska pracy nie będzie realizowane w projektach pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy współfinansowanych ze środków EFS. Wsparcie zatrudnienia osób młodych u przedsiębiorców będzie więc mogło być realizowane w tych projektach wyłącznie poprzez subsydiowanie zatrudnienia