Pytanie 1: Czy projekt może z góry zakładać, że uczestnicy zostaną w ramach projektu przygotowani do pracy w firmach reprezentujących jedną branżę i tam też zyskają zatrudnienie po jego zakończeniu?
Odpowiedź: W projekcie składanym na konkurs POWR.01.02.02-IP.25-08-K02/16 znajomość osób planowanych do objęcia wsparciem powinna być możliwie szczegółowa, tak aby udzielane wsparcie dopasowane było do ich oczekiwań i prowadziło do zwiększenia możliwości zatrudnienia. Jednocześnie wsparcie musi wynikać z potrzeb zdiagnozowanych na podstawie Indywidualnego Planu Działania lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. Powyższe nie wyklucza jednak sytuacji, iż uczestnikami projektu mogą osoby o wybranym wykształceniu, a projekt ma ich jedynie wesprzeć np. w uzupełnieniu wiedzy, umiejętności, doświadczenia i ostatecznie doprowadzić do podjęcia zatrudnienia w jednej branży.
Pytanie 2: Czy projekt może być skierowany tylko do absolwentów uczelni wyższych i szkół ponadgimnazjalnych, którzy ukończyli kierunki lub klasy dające przygotowanie do pracy w branży, którą wybieramy jako jedyną w projekcie i którzy spełniają kryteria NEET?
Odpowiedź: Regulamin konkursu nie zabrania zawężenia uczestników projektu do osób posiadających dodatkowo pewne, wybrane cechy, które nie stoją w sprzeczności z definicją grupy docelowej do konkursu POWR.01.02.02-IP.25-08-K02/16.
Pytanie 3: Czy partnerami w projekcie może być firma doradcza i powołana przez jej wspólników Fundacja (żaden ze wspólników nie ma prawa podejmować decyzji w Fundacji, są fundatorami, jeden jest wiceprezesem (nie podejmuje decyzji), drugi przewodniczącym rady programowej)?
Odpowiedź: Zgodnie z SZOOP PO WER porozumienie lub umowa o partnerstwie nie mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1). W myśl definicji „przedsiębiorstw powiązanych " wymienione są ponadto inne zależności, niż przedstawione w zapytaniu.
Dodatkowo w ramach PO WER nie może zostać również zawarte partnerstwo obejmujące podmioty, które mogą wywierać na siebie nawzajem dominujący wpływ poprzez powiązania osobowe istniejące między tymi podmiotami i tym samym nie mają możliwości nawiązania ze sobą równoprawnych relacji partnerskich. Planowane do zawarcia partnerstwo należy rozpatrzyć w kontekście ww. wykluczeń i ograniczeń.
Pytanie 4: Proszę o wyjaśnienie w zakresie wskaźników efektywności zatrudnieniowej. Projekt w 100% skierowany jest dla osób z niepełnosprawnościami, ale założono również, że 40% spośród osób z niepełnosprawnościami są to osoby o niskich kwalifikacjach. Czy w takiej sytuacji obowiązuje mnie wykazanie we wniosku tylko wskaźnika dla osób z niepełnosprawnościami, czy również dla osób o niskich kwalifikacjach?
Odpowiedź: Jeśli projekt w 100% skierowany jest do osób z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca określa we wniosku wskaźnik efektywności zatrudnieniowej tylko dla tej grupy, tj. Liczba osób z niepełnosprawnościami, które podjęły zatrudnienie. Wnioskodawca nie określa wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach.
Pytanie 5: Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 mówią:
„IZ PO WER i IZ RPO zobowiązują się stosować mechanizmy zapewniające, iż projekty realizowane w zakresie aktywizacji zawodowej uwzględniają: a) specyfikę wewnątrzregionalną, w tym regionalne inteligentne specjalizacje, branże zidentyfikowane jako kluczowe dla rozwoju regionu lub zawody nadwyżkowe i deficytowe w regionie, w tym przy użyciu np. regionalnych i krajowych badań rynku pracy;"
„Wsparcie udzielane w ramach projektów jest dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektów, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, doświadczenia, zdolności i przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu.
„IZ PO WER i IZ RPO zapewniają mechanizmy gwarantujące, że szkolenia są zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami i potencjałem uczestnika projektu oraz zdiagnozowanymi potrzebami na rynku pracy."
„Szkolenia otwarte mogą być realizowane jedynie w uzasadnionych przypadkach, w odniesieniu do osób, u których zidentyfikowano konieczność nabycia w taki sposób niezbędnych umiejętności czy kwalifikacji zawodowych."
W związku z powyższymi zapisami proszę o odpowiedź na pytania:
Czy we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca może wykazać szkolenia zawodowe w określonych zawodach określonych jako deficytowe w danym powiecie?
Wtedy zostaną spełnione warunki wyżej wymienione, spełniając kryteria określone przez Ministerstwo. Ministerstwo określa wyraźnie, że wsparcie szkoleniowe powinno być zgodne z potrzebami osoby, ale również zgodne z zdiagnozowanymi potrzebami rynku pracy. Powołuje się na konieczność uwzględnienia specyfiki wewnątrzregionalnej, w tym regionalnych inteligentnych specjalizacji, branży zidentyfikowanych jako kluczowe dla rozwoju regionu lub zawody nadwyżkowe i deficytowe w regionie, w tym przy użyciu np. regionalnych i krajowych badań rynku pracy.
Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej wymagacie Państwo by szkolenie miało charakter indywidualny, gdyż powinno wynikać z identyfikacji potrzeb danego uczestnika. Wymagacie Państwo uprawdopodobnienia zatrudnienia przez oświadczenie/zatrudnienie konkretnego pracodawcy wskazane w dokumentacji konkursowej jako uzasadnienie realizacji szkolenia o określonej tematyce z punktu widzenia potrzeb rynku pracy.
Co w sytuacji jeżeli takie uprawdopodobnienie zatrudnienia będzie dotyczyło szkoleń w zawodów nadwyżkowych istniejących w regionie, na których nie ma zapotrzebowania lub istnieje wielu pracowników o podobnych kwalifikacjach, którzy są bezrobotni?
Odpowiedź: Wybór profilu szkolenia zawodowego, co do zasady powinien wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestnika projektu w zakresie doskonalenia zawodowego, w szczególności pozyskanych w wyniku przeprowadzenia Indywidualnego Planu Działania. Jednocześnie mając na uwadze potrzeby rynku pracy, jak najbardziej zasadnym jest kierowanie osób na szkolenia zawodowe w branżach określonych jako deficytowe w danym powiecie. Niemniej jednak jeśli na podstawie identyfikacji potrzeb kierunek szkolenia uczestnika projektu dotyczył będzie zawodu nadwyżkowego i Wnioskodawca przed skierowaniem osoby na to szkolenie uprawdopodobni jego zatrudnienie (pozyska dokument, z którego będzie wynikało zapotrzebowanie w tej branży) to taka forma wsparcia może być realizowana w projekcie.
Pytanie 6: Czy szkolenia powinny być realizowane w formule zamkniętej czy otwartej? Czy mają być realizowane w formule szkolenia indywidualnego czy grupowego?
Z zapisu dokumentacji konkursowej wynika, iż Państwo preferujecie indywidualny charakter szkoleń w drodze wyjątku dopuszczacie realizację szkoleń grupowych. Przy takim założeniu, uczestnik odbywa szkolenie indywidualne (tylko dla niego) lub szkolenie otwarte.
Ministerstwo wprost mówi, iż szkolenia mogą być realizowane w formule otwartej jedynie w uzasadnionych przypadkach.
Odpowiedź: Szkolenia w ramach projektu, w tym ich formuła (otwarta bądź zamknięta) powinny wynikać z identyfikacji potrzeb uczestników, dlatego preferujemy szkolenia o charakterze indywidualnym. Niemniej jednak, jeśli na podstawie diagnozy uczestników projektu tematyka szkoleń odpowiada większej liczbie osób, to szkolenia mogą mieć charakter grupowy.
Pytanie 7: Na stronie 38 i 39 Regulaminu konkursu przy opisie kryteriów dostępu w zakresie wymaganych wskaźników podano jakie wskaźniki efektywności zatrudnieniowej są wymagane. „Przedmiotowe kryterium zostanie uznane za spełnione, jeżeli w pkt. 3.1.1 wniosku o dofinansowanie projektu zostaną uwzględnione zdefiniowane następujące wskaźniki:
a) osób niekwalifikujących się do grupy osób niepełnosprawnych, oraz osób o niskich kwalifikacjach, które znalazły zatrudnienie – wartość docelowa wskaźnika min. 43%,
b) osób z niepełnosprawnościami, które znalazły zatrudnienie – wartość docelowa wskaźnika min. 17%,
c) osób o niskich kwalifikacjach (z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym), które znalazły zatrudnienie – wartość docelowa wskaźnika min 48%"
Jednocześnie przy tym samym kryterium podano, że „Jednostką pomiaru wskaźnika jest %". Podobne zapisy są w części dotyczącej przygotowania wniosku (str. 71-73). W nazwie wskaźnika jest „liczba", a jednostką jest „%", co powoduje niespójność.
Czy zatem beneficjent powinien zdefiniować jako nazwę wskaźnika efektywności zatrudnieniowej „Procent osób …." lub „Odsetek osób…." gdyż taka nazwa jest bardziej spójna dla tego wskaźnika uwzględniając jednostkę pomiaru , czy też powinien zdefiniować nazwy wskaźników dokładnie tak jak w Regulaminie Konkursu używając słowa „Liczba osób…"?
Odpowiedź: Zapis w Regulaminie konkursu odnośnie nazw wskaźników efektywności zatrudnieniowej o brzmieniu: „Liczba osób…" jest przez nas preferowany we wniosku o dofinansowanie, jednakże można zastąpić go przez użycie "Procent osób…" lub „Odsetek osób…".
Pytanie 8: Jeśli Beneficjent nie kieruje wsparcia do określonej grupy osób, dla której zdefiniowano w Regulaminie konkursu wskaźnik dot. efektywności zatrudnieniowej (osoby o niskich kwalifikacjach) to czy Beneficjent:
a) nie określa tego wskaźnika w pkt 3.1.1 wniosku (w ogóle go nie definiuje) czy też
b) definiuje ten wskaźnik i określa wartość docelową na założonym procentowym poziomie (48% dla osób o niskich kwalifikacjach), a na etapie realizacji projektu wskaźnik zostanie zrealizowany na poziomie zero, gdyż takie osoby nie będą brały udziału w projekcie zgodnie z założonymi kryteriami rekrutacyjnymi (48% x 0 osób = 0 osób)
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem konkursu, w przypadku kiedy projekt nie jest w 100% skierowany do osób o niskich kwalifikacjach, Wnioskodawca określa we wniosku o dofinansowanie wszystkie trzy wskaźniki efektywności zatrudnieniowej, tj.
- liczba osób z niepełnosprawnościami, które podjęły zatrudnienie,
- liczba osób o niskich kwalifikacjach, które podjęły zatrudnienie,
- liczba osób niekwalifikujących się do osób z niepełnosprawnościami lub o niskich kwalifikacjach, które podjęły zatrudnienie.
Instytucja Organizująca Konkurs doprecyzowuje, iż w sytuacji, kiedy z wniosku o dofinansowanie jednoznacznie wynika, że projekt nie jest w 100% skierowany do osób o niskich kwalifikacjach (np. grupę docelową stanowią studenci), Wnioskodawca nie musi określać wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla tych osób.
Pytanie 9: W przykładowych zapisach dotyczących momentu pomiaru dla efektywności zatrudnieniowej (str. 72 regulaminu konkursu) wskazano: „Do 3 (lub 6 w przypadku samozatrudnienia) miesięcy od dnia zakończenia udziału w projekcie danego uczestnika."
Skąd wynika zapis dotyczący 6 miesięcy dla samozatrudnienia, skoro efektywność zatrudnieniowa dotyczy okresu 3 miesięcy zarówno dla osób zatrudnianych w oparciu o umowę o pracę, stosunek cywilno-prawny jak i prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć?
Odpowiedź: Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć udziałem EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, warunkiem uwzględnienia uczestnika projektu, który po zakończeniu udziału w projekcie podjął działalność gospodarczą, w liczbie osób pracujących jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie (np. dowód opłacenia należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zaświadczenie wydane przez upoważniony organ). Dostarczenie dokumentu potwierdzającego sam fakt założenia działalności gospodarczej jest niewystarczające. Możliwa jest więc sytuacja, że uczestnik projektu założy działalność gospodarczą pod koniec 3 miesiąca od daty zakończeniu udziału w projekcie, więc dopiero po 6 miesiącach od dnia zakończenia jego udziału w projekcie będzie mógł dostarczyć odpowiedni dokument potwierdzający fakt prowadzenia działalności przez okres 3 miesięcy.
Pytanie 10: Czy w przypadku realizacji szkoleń w ramach projektu uczestnicy obowiązkowo otrzymują stypendium szkoleniowe, czy też stypendium szkoleniowe jest nieobowiązkowe / opcjonalne ? Zgodnie z załącznikiem 1 do regulaminu konkursu: „Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium w wysokości nie większej niż 120% zasiłku".
Odpowiedź: Jeżeli w ramach projektu organizowane jest szkolenie to osobom w nim uczestniczącym należy się stypendium szkoleniowe.
Pytanie 11: Czy ww. odpowiedzi będą wiążące dla Oceniających i czy oceniający zostaną zapoznani z odpowiedziami, aby się nimi kierować dokonując oceny wniosków?
Odpowiedź: Tak, odpowiedzi udzielane na konkurs są wiążące dla osób oceniających wnioski o dofinansowanie. Dodatkowo odpowiedzi te umieszczane są do publicznej informacji na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze, w zakładce Ogłoszenia o naborach oraz Często zadawane pytania.
Pytanie 12: USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy mówi: 1a. W ramach poradnictwa zawodowego są inicjowane, organizowane i prowadzone szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy. Kryterium nr 13 mówi, że usługi poradnictwa mają być prowadzone przez instytucje wpisaną do Rejestru Agencji Zatrudnienia. Kryterium nr 12 mówi, że usługi szkoleniowe mają być świadczone przez instytucje posiadające wpis do RIS i szkolenia mają zakończyć się egzaminem lub inną formą sprawdzenia kompetencji/kwalifikacji.
Czy szkolenie „Techniki aktywnego poszukiwania pracy i planowania kariery zawodowej" jest zatem w przedmiotowym konkursie traktowane jako pośrednictwo i nie musi być prowadzone przez podmiot z wpisem do RIS i zakończone egzaminem lub inną formą sprawdzenia nabytych kompetencji? Czy też szkolenie to jest traktowane jako SZKOLENIE, musi być prowadzone przez podmiot z wpisem do RIS i zgodnie z Wytycznymi ma kończyć się egzaminem w zakresie nabytych kompetencji. Każdy uczestnik nabędzie po szkoleniu kompetencji niezbędnych do poruszania się po rynku pracy (wiedza i umiejętności w zakresie przygotowania dokumentów aplikacyjnych, autoprezentacji podczas rozmowy rekrutacyjnej, etc).
Odpowiedź: Przedstawione szkolenie z technik aktywnego poszukiwania pracy i planowania kariery zawodowej stanowi usługę poradnictwa zawodowego (jedną z obligatoryjnych form wsparcia aktywizacji zawodowo-edukacyjnej osób młodych). Zgodnie z Zestawieniem standardu i cen rynkowych poradnictwo zawodowe świadczone może być w formie szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy. W ramach tej usługi doradca zawodowy może wspierać osoby młode w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych w odpowiedzi na konkretne oferty pracy, w przygotowaniu do rozmowy o pracę, w kontaktach z pracodawcami.
Zgodnie z przepisami Ustawy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług poradnictwa zawodowego wymaga wpisu do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Marszałka województwa.
Pytanie 13: Pytanie dotyczy kryterium nr 9- Projektodawca planuje w projekcie realizację szkolenia „Aktywne techniki poszukiwania pracy i planowania kariery zawodowej", Projektodawca ma wpis do RIS (warunek konieczny, kryterium nr 12) i szkolenie zakończy się egzaminem w celu potwierdzenia nabytych kompetencji zawodowych (zgodnie z „Wytycznymi…"). Szkolenie to będzie obowiązkowe dla wszystkich uczestników projektu (konieczność wynika z przeprowadzonej analizy potrzeb gr. doc.). Czy przed skierowaniem uczestnika na to szkolenie Projektodawca ma również uzyskać dokument uprawdopodobniający jego zatrudnienie?
Odpowiedź: W ramach niniejszego konkursu szkolenie z aktywnych technik poszukiwania pracy i planowania kariery zawodowej należy traktować jako usługę poradnictwa zawodowego (zaliczaną do pierwszego typu operacji), a nie jako usługę szkoleniową (w ramach drugiego typu operacji). W związku z powyższym przed skierowaniem uczestnika na to szkolenie projektodawca nie ma obowiązku pozyskania dokumentu uprawdopodobniającego jego zatrudnienie w kierunku powyższego szkolenia.
Pytanie 14: Czy wynagrodzenie specjalisty ds. rozliczania wsparcia finansowego dla UP może stanowić koszt bezpośredni? Projektodawca zakłada, że osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna bezpośrednio za zadanie merytoryczne stanowiące element realizacji projektu (staże) i nie odpowiada za administracyjną obsługę projektu, ani organizację merytorycznych form wsparcia. Osoba będzie rozliczała: wsparcie stażowe (naliczanie wysokości stypendium stażowego, wypłata stypendium stażowego UP, wypełnianie deklaracji do ZUS, wypłata składek do ZUS), zwroty kosztów dojazdów uczestników szkoleń oraz wypłatę dodatku dla opiekunów staży.
Odpowiedź: Przedstawiona kategoria wydatku wynagrodzenie specjalisty ds. rozliczania wsparcia finansowego dla UP nie może stanowić kosztu bezpośredniego w projekcie. Wydatek ten jest kosztem personelu obsługowego i stanowi kosz pośredni w ramach projektu.
Pytanie 15: W „Zestawieniu standardu i cen rynkowych" istnieje informacja, że za opracowanie Indywidualnego Planu Działania (IPD) odpowiedzialny jest doradca zawodowy, co jest niezgodne z istniejącymi przepisami. Nastąpiła deregulacja zawodu doradcy zawodowego, może go wykonywać każdy. USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy mówi o DORADCY KLIENTA.
Art. 34a.
1. Powiatowy urząd pracy, udzielając pomocy określonej w ustawie, przygotowuje indywidualny plan działania dostosowany do profilu pomocy. Indywidualny plan działania może być przygotowany również dla poszukującego pracy.
2. Indywidualny plan działania jest przygotowywany przez przy udziale bezrobotnego lub poszukującego pracy i zawiera w szczególności:
1) działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy określonej w ustawie;
2) działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy;
3) planowane terminy realizacji poszczególnych działań;
4) formy, planowaną liczbę i terminy lub innym pracownikiem urzędu pracy;
5) termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.
3. Przygotowanie indywidualnego planu działania następuje nie później niż w terminie 60 dni od dnia ustalenia profilu pomocy.
W związku z powyższym, czy IPD ma przeprowadzać doradca klienta, czy doradca zawodowy?
Odpowiedź: W przytoczonej Ustawie zapis o doradcy klienta dotyczy Powiatowych Urzędów Pracy, natomiast pozostałe pomioty nie są zobligowane do spełniania tego warunku. Zgodnie z Zestawieniem standardu i cen rynkowych za opracowanie IPD, w ramach konkursu nr POWR.01.02.02-IP.25-08-K02/16, odpowiedzialny ma być doradca zawodowy.
Pytanie 16: W oparciu o jakie dokumenty programowe ma być realizowane IPD w ramach ogłoszonego konkursu POWER? Zgodnie z dokumentami programowymi dla konkursu POWER kto jest uprawniony do prowadzenia IPD?
Odpowiedź: Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020, Instytucja Ogłaszająca Konkurs może określić szczegółowe wymagania dotyczące jakości i oferowanych usług w realizowanych projektach. Takim dokumentem jest Zestawienie standardu i cen rynkowych stanowiący załącznik nr 1 do naszego Regulaminu konkursu.
IPD nie jest realizowane w oparciu o dokumenty programowe. Na potrzeby konkursu, IPD definiujemy jako koncepcję działań planowanych do realizowania w celu zaktywizowania zawodowego danej osoby.
Zgodnie z naszym Zestawieniem standardu oczekujemy, aby za Indywidualny Plan Działań odpowiedzialny był doradcza zawodowy. Doradca klienta w rozumieniu Ustawy jest pracownikiem Powiatowego Urzędu Pracy, spełniającym warunki określone w Ustawie. Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze nie ma gwarancji, że osoba zatrudniona na stanowisku doradcy klienta u Wnioskodawcy będzie miała kwalifikacje stosowne do opracowania IPD.
Dlatego celem zapewnienia wysokiej jakości zakresu Indywidualnego planu działania wymaga się, aby jego przeprowadzenie było nadzorowane przez doradcę zawodowego. W opracowanym standardzie podajemy, jakie działania w szczególności doradca zawodowy powinien uwzględnić opracowując IPD.
Pytanie 17: Jeżeli szkolenie z Technik poszukiwania pracy zaklasyfikowali Państwo jako poradnictwo zawodowe i ma je przeprowadzać doradca zawodowy, jaka stawka obowiązuję za przeprowadzenie 1h dydaktycznej szkolenia grupowego przez doradcę zawodowego?
Odpowiedź: Wykaz najczęściej występujących kosztów oraz ich maksymalna wysokość został przedstawiony w Zestawieniu standardu i cen rynkowych na str. 30, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia doradcy zawodowego za 1 godzinę wynosi maksymalnie 82,00 zł.
Pytanie 18: Czy w związku z zapisami „Zestawieniu standardu…" na str. 10 i 11 (zalecenia IZ POWER w kwestii kwalifikacje osób prowadzących szkolenie) doradca zawodowy ma mieć min. 2 letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z Technik aktywnego poszukiwania pracy?
Odpowiedź: Zapis w Zestawieniu standardu i cen rynkowych (na str. 10 i 11) odnoście minimum 2 letniego doświadczenia dotyczy osób przeprowadzających szkolenia realizowane w ramach drugiego typu operacji, a nie w przypadku szkolenia z zakresu poradnictwa zawodowego służącego pomocy w określeniu ścieżki zawodowej.
Pytanie 19: Jak powinien Beneficjent we wniosku określić wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach i jakie osoby powinny być uwzględnione w ramach wskaźnika?
Zgodnie z definicją na str. 6 Regulaminu konkursu: osoby o niskich kwalifikacjach: Osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 (włącznie). ISCED 3 = wykształcenie ponadgimnazjalne.
Wg definicji wskaźników w WLKW osoby o niskich kwalifikacjach to osoby z poziomem wykształcenia ISCED 3 włącznie lub niższym , czyli w Polsce jest to średnie ogólnokształcące lub średnie zawodowe lub zawodowe lub niższe.
Z kolei kryterium dostępu nr 3 obliguje Beneficjenta do określenia wskaźnika :
c) Liczba osób o niskich kwalifikacjach (z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym), które znalazły zatrudnienie – wartość docelowa wskaźnika min 48%
Odpowiedź: Istotnie IOK dostrzega niespójność zapisów dotyczących osób o niskich kwalifikacjach i pracuje nad zmianą treści Regulaminu konkursu dot. wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach, które znalazły zatrudnienie. Dążymy do ujednolicenia niespójności w kierunku pozostawienia wartości tego wskaźnika na poziomie 48%, przy założeniu, będą to osoby z wykształceniem na poziomie do ISCED 3 włącznie lub niższym.
Instytucja Organizująca Konkurs informuje, iż została usunięta niespójność zapisów dotyczących osób o niskich kwalifikacjach.
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach dotyczy osób posiadających wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie. Z kryterium dostępu został usunięty nawias (z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym).
Pytanie 20: Jak interpretować zapis „Zaleca się, aby wartość docelowa wskaźnika wynosiła minimum…" dla wybranych wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego? Czy beneficjent może założyć niższe wskaźniki we wniosku i nie będzie to skutkowało ani odrzuceniem wniosku ani obniżeniem punktacji w części 3.1.1 wniosku?
Szczególnie chodzi o wskaźnik: „Liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, które ukończyły interwencję wspieraną w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych." z zalecaną wartością docelową 96% w zestawieniu ze wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej, który dopuszcza wcześniejsze opuszczenie projektu, aby podjąć zatrudnienie.
Czy ważniejsze będzie doprowadzenie do jak najszybszego podjęcia pracy przez uczestnika projektu, nawet kosztem przedwczesnego przerwania udziału w projekcie, czy też motywowanie uczestnika do dokończenia ścieżki z tym ryzykiem, że „przegapi" zatrudnienie?
Odpowiedź: Zapis „Zaleca się, aby wartość docelowa wskaźnika wynosiła minimum…" oznacza, aby Wnioskodawca określił wskaźniki na poziomie możliwie zbliżonym do oczekiwanego. Dopuszcza się przyjęcie we wniosku o dofinansowanie mniejszych wartości wskaźników na realnym do osiągnięcia poziomie, co nie będzie skutkowało odrzuceniem projektów, może za to spotkać się z obniżeniem jego punktacji.
Biorąc pod uwagę cel działania 1.2 PO WER, jakim jest zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 roku życia bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET), należy umożliwić uczestnikowi podjęcie zatrudnienia, nawet gdyby miał przedwcześnie zakończyć udział w projekcie. Niemniej jednak mając na uwadze trwałość projektu, należy rozważyć jakość oferowanego zatrudnienia.
Pytanie 21: Czy w sytuacji, gdy uczestnicy opuszczą przedwcześnie projekt, by podjąć zatrudnienie , co będzie skutkowało niezrealizowaniem wskaźnika Liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, które ukończyły interwencję wspieraną w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych" zostanie zastosowana reguła proporcjonalności?
Odpowiedź: Sytuacja, w której uczestnicy opuszczą przedwcześnie projekt, by podjąć zatrudnienie będzie skutkowała niezrealizowaniem wskaźnika Liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, które ukończyły interwencję wspieraną w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, astosowanie reguły proporcjonalności poprzedza analiza przyczyn nieosiągnięcia przez beneficjenta założeń przyjętych w projekcie, a nieosiągnięcie ww. wskaźnika z powodu podjęcia przez osoby uczestniczące w projekcie zatrudnienia, może stanowić argument do odstąpienia od zastosowania tej reguły.
Pytanie 22: Czy identyfikacji potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowania możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacji stopnia oddalenia od rynku pracy może dokonywać mgr psychologii posiadający zgodnie z „Taryfikatorem" 2- letnie doświadczenie zawodowe? Czy mgr psychologii posiadający 2-letnie doświadczenie zawodowe może przeprowadzać poradnictwo zawodowe?
W związku z uchyleniem artykułu 94 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy definiującego wymagania, jakie muszą spełnić osoby chcące wykonywać zawód doradcy zawodowego nastąpiła deregulacja zawodu Doradca Zawodowy. Zawód ten może wykonywać każdy, także osoby bez wyższego wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Z uwagi na deregulację zawodu nie ma możliwości uzupełnienia wykształcenia w zakresie studiów podyplomowych „Doradztwo zawodowe". W związku z powyższym, czy psycholog posiadający wyższe wykształcenie oraz min. 2 letnie doświadczenie zawodowe jest uprawniony do przeprowadzania IPD i poradnictwa zawodowego?
Odpowiedź: Zgodnie z Zestawieniem standardu i cen rynkowych za opracowanie Indywidualnego Planu Działań odpowiada doradca zawodowy. W związku z deregulacją tego zawodu przepisy prawa nie określają wymagań na to stanowisko, jednakże osoba zatrudniona jako doradca zawodowy musi wykazywać się znajomością narzędzi i metod stosowanych podczas realizacji IPD.
Nie sposób ocenić na podstawie informacji udzielonych w pytaniu, czy mgr psychologii z dwuletnim doświadczeniem jest właściwą osobą do przeprowadzenia IPD, czy poradnictwa zawodowego. W gestii beneficjenta jest zatrudnienie osoby na stanowisku doradcy zawodowego posiadającej takie wykształcenie, uprawnienia czy doświadczenie, aby w pełni zrealizować usługi w zakresie poradnictwa zawodowego, czy IPD.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że mimo deregulacji tego zawodu nadal można uzupełniać wykształcenie w zakresie doradztwa zawodowego, takie studnia funkcjonują i umożliwiają doskonalenie kwalifikacji.
Pytanie 23: W nawiązaniu do pytania 8 zamieszczonego powyżej Instytucja Organizująca Konkurs doprecyzowuje, iż w sytuacji, kiedy z wniosku o dofinansowanie jednoznacznie wynika, że projekt nie jest w 100% skierowany do osób o niskich kwalifikacjach (np. grupę docelową stanowią studenci), Wnioskodawca nie musi określać wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla tych osób.
Pytanie 24: W nawiązaniu do pytania 19 zamieszczonego powyżej Instytucja Organizująca Konkurs informuje, iż została usunięta niespójność zapisów dotyczących osób o niskich kwalifikacjach dot. wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach, które znalazły zatrudnienie.
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach dotyczy osób posiadających wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie. Z kryterium dostępu został usunięty nawias (z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym).