Pytanie nr 57: Czy w ramach projektu mogą być realizowane szkolenia z zakresu „Aktywnego poszukiwania pracy", zwiększające kompetencje zawodowe (umiejętność szukania pracy), ale nie kwalifikacje zawodowe? Jest to szkolenie szczególnie potrzebne młodym osobom, czyli osobom z grupy NEET do 29 r.ż. (pisanie CV, rozmowa kwalifikacyjna).
Odpowiedź: Tego typu szkolenie, jeśli wnioskodawca uzna je za niezbędne, można przeprowadzić w ramach poradnictwa zawodowego.
*******
Pytanie nr 56: Kto jest uprawiony do prowadzenia grupowego poradnictwa zawodowego, czy może prowadzić je również psycholog, który nie jest doradcą zawodowym, ale ma kompetencje trenerskie i doświadczenie w prowadzeniu takich warsztatów?
Odpowiedź: Zgodnie z Zestawieniem standardu i cen rynkowych poradnictwo zawodowe, w tym grupowe, może prowadzić osoba, która ma wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku psychologia, pod warunkiem spełniania również kryterium posiadania co najmniej rocznego doświadczenia zawodowego jako doradca zawodowy (w ostatnich trzech latach), poświadczonego odpowiednimi dokumentami.
*******
Pytanie nr 55: Czy IPD może oprócz doradcy zawodowego prowadzić psycholog, który nie jest doradcą zawodowym? Tylko psycholog jest uprawniony do przeprowadzania testów psychologicznych, niezbędnych do diagnozy potencjału i predyspozycji zawodowych.
Odpowiedź: Tak. Jeśli zaistnieje potrzeba przeprowadzenia testów psychologicznych, tę część IPD doradca zawodowy może powierzyć psychologowi, jednakże to doradca odpowiada za całość skonstruowania IPD.
*******
Pytanie nr 54: Na stronie 28 Regulaminu zamieszczono tekst: „Projektodawca przewidział w projekcie działania mające na celu uzyskanie przez min. 58% uczestników projektu, w okresie do czterech tygodni od zakończenia udziału w projekcie oferty pracy, kształcenia ustawicznego, przygotowania zawodowego lub stażu.
→ kryterium dostępu nr 6
Spełnienie powyższego kryterium będzie oceniane w szczególności na podstawie zapisów w punkcie 3.1.1 wniosku o dofinansowanie.
WAŻNE!
Samo przyjęcie we wniosku wskaźnika: Liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, które otrzymały ofertę pracy, kształcenia ustawicznego, przygotowania zawodowego lub stażu po opuszczeniu programu na poziomie min 58 % w stosunku do wszystkich uczestników projektu jest niewystarczające do uznania, że dane kryterium jest spełnione. Projektodawca zobowiązany jest do opisania działań, jakie podejmie w celu osiągnięcia tego wskaźnika. Przykładowymi działaniami jest np. organizacja targów pracy, spotkań uczestników projektu z przedstawicielami szkół, pracodawców itp., na których uczestnikom projektu zostanie przedstawiona oferta."
Pytanie brzmi: W którym miejscu we wniosku należy opisać działania, jakie podejmie projektodawca w celu osiągnięcia tego wskaźnika?
W ptk 3.1.1 są jedynie rubryki: „Źródło danych do pomiaru wskaźnika" oraz „Sposób pomiaru wskaźnika". Czy opis ma być zawarty w jednej z nich skoro wg regulaminu:
" → kryterium dostępu nr 6 Spełnienie powyższego kryterium będzie oceniane w szczególności na podstawie zapisów w punkcie 3.1.1 wniosku o dofinansowanie."?
Czy może być opisane w innym miejscu wniosku np. w pkt. 4.1 Zadania w opisie zadania: Pośrednictwo pracy i/lub 4.3 Potencjał wnioskodawcy i partnerów?
To samo pytanie zadajemy analogicznie odnośnie kryterium dostępu nr 7 i kryterium dostępu nr 8.
Odpowiedź: Na podstawie zapisów w punkcie 3.1.1 wniosku o dofinansowanie weryfikowane będzie, czy wnioskodawca przyjął wymagane kryteriami dostępu wskaźniki. Dodatkowo, w innych częściach wniosku, np. w zadaniach (Regulamin konkursu nie narzuca, które to mają być pola), wnioskodawca powinien opisać działania, jakie podejmie w celu osiągnięcia wskaźników.
*******
Pytanie nr 53: W związku z ogłoszonym konkursem: POWR.01.02.02-IP.25-08-K01/15 mam zapytanie odnośnie wskazania potencjału kadrowego we wniosku o dofinansowanie, zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku cytuję:' (wskazać kluczowe osoby, które zostaną zaangażowane do realizacji projektu oraz ich planowaną funkcję w projekcie wraz z syntetycznym opisem doświadczenia i wskazaniem tych osób z imienia i nazwiska).. Istotnym jest to, aby wnioskodawca już na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie przeanalizował, czy posiadany już potencjał kadrowy będzie mógł być wykorzystywany do realizacji projektu. Należy wskazać tylko posiadany potencjał kadrowy, a więc w szczególności osoby na stałe współpracujące i planowane do oddelegowania do projektu. Dotyczy to w szczególności osób zatrudnionych na umowę o pracę oraz trwale współpracujących z wnioskodawcą np. w przypadku wolontariusza - na podstawie umowy o współpracy, a nie tych które wnioskodawca dopiero chciałby zaangażować (np. na umowę zlecenie), ponieważ w takich przypadkach może bowiem obowiązywać konkurencyjna procedura wyboru (zasada konkurencyjności lub prawo zamówień publicznych)".
Nasza organizacja na dzień złożenia wniosku posiada kadrę, która świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy podstawie umowy cywilno prawnej. Umowę tę osoba wykonuje tylko i wyłącznie osobiście bez możliwości podzlecania wykonywania zadań i umowa ta jest zawarta do 2020 r. tj. w momencie otrzymania dofinansowania umowa będzie nadal obowiązywać. Dodatkowo osoby posiadają umowę wolontariacką, ponieważ współpracują z organizacją od kilku lat.
Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2014 – 2020 strona 90, pkt 8.3 Podstawowe warunki… podpunkt 8) IZ PO zapewnia, że beneficjent wykazuje we wniosku o dofinansowanie swój potencjał kadrowy, o ile go posiada, przy czym jako potencjał kadrowy rozumie się powiązane z beneficjentem osoby, które zostaną zaangażowane w realizację projektu, w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, które beneficjent oddeleguje do realizacji projektu. (przypis: Jako potencjał kadrowy nie są wykazane osoby planowane do zaangażowania w okresie realizacji projektu w oparciu o procedury, o których mowa w podrozdziale 6.5.)
W punkcie tym jest wskazane w szczególności, w naszej ocenie personel świadczący usługi na rzecz Wnioskodawcy na umowę zlecenie jest powiązany , umowa ta nie jest jednorazowym epizodem tylko tak jak wskazuję powyżej jest zawarta na kilka lat. Wobec tego mogę wskazać osoby z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie?
Odpowiedź: Wskazanie potencjału kadrowego we wniosku o dofinansowanie rozumie się jako powiązanie z Wnioskodawcą osób zatrudnionych w szczególności na podstawie stosunku pracy, które można oddelegować do realizacji projektu. Takiej możliwości nie ma w przypadku wskazanych umów cywilno-prawnych, gdyż nie ma możliwości delegowania takich osób do nowo realizowanych zadań. Delegacja taka może być poczytana jako nowe zlecenie. W takim zaś przypadku podmiot jest zobowiązany zastosować konkurencyjną procedurę wyboru (zasada konkurencyjności lub prawo zamówień publicznych).
*******
Pytanie nr 52: Jaka jest obowiązująca w ramach przedmiotowego konkursu wysokość wymaganego wkładu własnego? Czy jest to minimum 5% czy dokładnie 5% wartości projektu?
Odpowiedź: W nawiązaniu do pytania nr 22 zamieszczonego poniżej, Instytucja Organizująca Konkurs informuje, iż zmianie ulega odpowiedź na pytanie nr 22. Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w minimalnej wysokości 5% wartości projektu.
*******
Pytanie nr 51: Czy osobę niepełnoletnią można objąć wsparciem w postaci stażu lub praktyki. Jeśli tak, czy mają tu zastosowanie przepisy krajowe w zakresie zatrudniania nieletnich?
Odpowiedź: W przypadku chęci objęcia wparciem w postaci stażu i praktyk osób niepełnoletnich, należy kierować się przepisami prawa krajowego, w tym: Kodeksu Pracy, Kodeksu cywilnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym. Ponadto, w przypadku praktyk zastosowanie ma Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania.
*******
Pytanie nr 50: Zgodnie z regulaminem konkursu "Każdy z uczestników projektu powinien otrzymać ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia, a które stwierdzone zostały na podstawie opracowanego Indywidualnego Planu Działań. Przed zrekrutowaniem uczestników nie wiemy jakiego typu wsparcia ile osób będzie potrzebować, np. czy będzie to staż, asystent osoby niepełnosprawnej czy pokrycie kosztów dojazdu do pracy. Żeby spełnić ten warunek, każda z potencjalnie potrzebnych form wsparcia musi być w ogóle w projekcie przewidziana (trzeba ją zaplanować w projekcie, żeby móc zaoferować uczestnikowi, jeśli okaże się, że tej formy wsparcia potrzebuje). Czy to oznacza, że w każdym projekcie należy uwzględnić wszystkie typy wsparcia? Jeśli tak, jak w tej sytuacji przewidzieć koszty danego wsparcia w budżecie (każdy typ wsparcia potencjalnie dla wszystkich uczestników?)
Odpowiedź: Wnioskodawca nie ma obowiązku uwzględniania wszystkich form wsparcia, oprócz dwóch obligatoryjnych i jednej dodatkowej - wskazanych w Regulaminie konkursu. Konstruując założenia projektowe, Wnioskodawca powinien oprzeć się na swoim doświadczeniu we współpracy z potencjalną grupą odbiorców szukających wsparcia na określonym, znanym Wnioskodawcy obszarze.
*******
Pytanie nr 49: W odpowiedzi na Pytanie nr 5 zamieszczone na stronie internetowej stwierdzono: "W związku z powyższym nie ma konieczności wskazywania przewidzianych do realizacji szkoleń". Jeśli wnioskodawca nie wskazuje konkretnych przewidzianych do realizacji szkoleń czy powinno to być ujęte w budżecie jako bon szkoleniowy (w zestawieniu standardów odnośnie szkoleń wymagane jest podanie np. liczby godzin co jest niemożliwe jeśli wnioskodawca nie chce ograniczać tematyki możliwych do zaoferowania szkoleń). Jeśli tak, jak udokumentować, że wybrane przez uczestnika szkolenie "uprawdopodobni" zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub własną działalność gospodarczą? Czy wystarczy, że szkolenie będzie wynikać z IPD?
Odpowiedź: Nie ma obowiązku ujmowania szkoleń w postaci bonów szkoleniowych. We wniosku o dofinansowanie należy podać szacunkową liczbę godzin szkolenia. W przypadku bonu szkoleniowego to uczestnik wybiera szkolenie i to on powinien uprawdopodobnić zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub otwarcie działalności gospodarczej. Takim uprawdopodobnieniem może być np. oświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu uczestnika po zakończeniu szkolenia, zaoferowania mu innej pracy zarobkowej czy też deklaracja uczestnika o zamiarze podjęcia działalności gospodarczej. Do uprawdopodobnienia nie wystarczy fakt, że szkolenie wynika z IPD.
*******
Pytanie nr 48: Ponieważ niepełnosprawność jest traktowana jako dana wrażliwa, proszę o informację, czy Projektodawca ma obowiązek przechowywania kopii zaświadczeń o niepełnosprawności uczestników projektu czy może ich wymagać w momencie rekrutacji tylko do wglądu.
Odpowiedź: Beneficjent powinien zapewnić wystarczające dokumenty stanowiące dowód, że dana osoba spełnia kryteria kwalifikowalności określone dla projektu.
Może się zdarzyć sytuacja, że uczestnik nie udzieli informacji na temat danych wrażliwych, nie będzie więc możliwości zebrania żadnych dokumentów czy ich kopii. Nie oznacza to, że taka osoba nie może wziąć udziału w projekcie (beneficjent powinien wtedy udokumentować, że podjął działania w celu zebrania takich danych). Wyjątkiem są projekty skierowane do osób niepełnosprawnych – brak wiarygodnych danych uniemożliwi weryfikację kwalifikowalności uczestnika i spowoduje niezakwalifikowanie do projektu.
*******
Pytanie nr 47: Zgodnie z zapisami Zestawienia standardu i cen rynkowych „Pomoc w postaci wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy może być stosowana wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem pracownika, którego miejsce pracy zostało dofinansowane". Proszę o informację, czy dotyczy to również doposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, o którym mowa w 5 typie projektów: „5. Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych". Jeśli tak, czy jest możliwe doposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej na czas stażu w ramach tzw. racjonalnych usprawnień. Czy byłaby to pomoc de minimis? Zgodnie z Zestawieniem staż nie jest nawiązaniem stosunku pracy.
Odpowiedź: Wsparcie w postaci wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy można zastosować wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem pracownika, którego miejsce pracy zostało dofinansowane, wymóg ten dotyczy również doposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej i 5. typu projektów.
W przypadku osób z niepełnosprawnościami można zastosować mechanizm racjonalnych usprawnień w zakresie, który umożliwi tym osobom na równi z osobami pełnosprawnymi odbywanie stażu i jednocześnie nie będzie stanowić pomocy dla pracodawcy.
*******
Pytanie nr 46: W związku z konkursem 1.2.2 bardzo proszę o udzielnie informacji, czy typ projektu 3 Instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców w tym:
- nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m.in. poprzez staże i praktyki, spełniające standardy wskazane w Europejskich Ramach Jakości Praktyk i Staży
A typ projektu 4, tj. Instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej (uwzględniając mobilność zawodową na europejskim rynku pracy za pośrednictwem sieci EURES):
- wsparcie mobilności międzysektorowej dla osób, które mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia w sektorze lub branży, m.in. poprzez zmianę lub uzupełnienie kompetencji lub kwalifikacji pozwalających na podjęcie zatrudnienia w innym sektorze, min. poprzez praktyki, staże i szkolenia, spełniające standardy wyznaczone dla tych usług (np. Europejskie i Polskie Ramy Jakości Praktyk i Staży)
skierowany jest do osób mających dłuższe doświadczenie zawodowe niż 1 rok?
Odpowiedź: W typach projektów 3 i 4 nie ma określenia czasu posiadania przez uczestników doświadczenia zawodowego. W związku z tym 3 typ projektu nie jest skierowany wyłącznie do osób mających maksymalnie roczne doświadczenie zawodowe, a 4 typ projektu – do osób mających dłuższe doświadczenie niż rok. Jednakże jeśli beneficjent chce otrzymać kryteria premiujące, może zrealizować projekt kierujący wsparcie do osób posiadających staż pracy nie dłuższy niż rok. Wsparcie to powinno być zgodne z 3 typem projektu, czyli w myśl pkt a) ma służyć nabywaniu lub uzupełnianiu doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu. Może Pani skierować wsparcie do osób posiadających staż pracy nie dłuższy niż rok w ramach typu projektu 4, jednak wtedy nie otrzyma Pani dodatkowej premii punktowej. Typ projektu 4 przeznaczony jest do udzielenia wsparcia o trochę innym charakterze, służy m.in. zmianie lub uzupełnieniu kompetencji lub kwalifikacji pozwalających na podjęcie zatrudnienia w innym sektorze.
*******
Pytanie nr 45: Czy grupą docelową mogą być bezdomni, np. podopieczni noclegowni? Nie są nigdzie zameldowani, ale przebywają na terenie województwa lubuskiego. Jeżeli tak, to czy wystarczy poświadczenie tejże placówki o przebywaniu danej osoby na terenie województwa?
Odpowiedź: Co do zasady projekty realizowane w ramach osi I osoby młode na rynku pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój mają na celu zwiększenie możliwości trwałego zatrudnienia osób młodych do 29 roku życia bez pracy – głównym ich celem jest pomoc ukierunkowana na wsparcie osób pozostających poza rynkiem pracy w ich powrocie do zatrudnienia i utrzymania stałej pracy. Wsparcie udzielane w ramach projektów mogą obejmować wyłącznie instrumenty i usługi rynku pracy, czyli być skoncentrowane na wysokiej jakości aktywizacji zawodowej, która ma prowadzić do poprawy sytuacji uczestnika na rynku pracy. Wsparcie powinno być kierowane do osób młodych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, ale do takich, którzy są w stanie podjąć zatrudnienie i do tego wystarczająca jest im oferowana w projekcie aktywizacja zawodowa.
W tym kontekście należy rozważyć czy wsparcie osoby bezdomnej, które może być oferowane w ramach Poddziałania 1.2.2 PO WER będzie wystarczające do powrotu na rynek pracy. Zgodnie z interpretacją Instytucji Zarządzającej bardziej kompleksowe wsparcie przewiduje się dla tej grupy docelowej w CT 9 Promowanie włączania społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją.
*******
Pytanie nr 44: Proszę o wskazanie, czy prawidłowo rozumiem sposób określenia wskaźników w projekcie, skoro muszę uwzględnić we wniosku wszystkie wskaźniki dotyczące efektywności zatrudnieniowej.
Zaznaczam, że projekt jest skierowany w 100% do os. niepełnosprawnych (100 osób), ale wśród tej grupy mogą się też pojawić osoby o niskich kwalifikacjach (przewiduję punkty dodatkowe w rekrutacji za wykształcenie max do ISCED 3):
a. wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla uczestników niekwalifikujących się do żadnej z poniżej wymienionych grup docelowych – 0%,
b. dla osób niepełnosprawnych – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 17%(czyli 17% x 100 osób=17 osób które podejmą zatrudnienie)
c. dla osób o niskich kwalifikacjach – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 36%(czyli 36% x 17 os.(tych które podjęły zatrudnienie)=7 os.)
Czy jednak w przypadku os. o niskich kwalifikacjach powinno być 0% skoro projekt jest skierowany w 100% do osób niepełnosprawnych?
Odpowiedź: Wnioskodawca zobowiązany jest do zdefiniowania we wniosku wszystkich wskaźników mierzących efektywność zatrudnieniową, niezależnie od przyjętej w projekcie grupy docelowej, zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 5. Należy więc założyć w projekcie wskaźnik dla „uczestników niekwalifikujących się do żadnej z poniżej wymienionych grup docelowych" na poziomie co najmniej 43%, mimo że projekt w 100% skierowany jest do osób niepełnosprawnych. Spełnienie kryterium dostępu nr 5weryfikowane będzie w okresie realizacji projektu i po jego zakończeniu tylko w odniesieniu do grupy docelowej objętej wsparciem w projekcie.
Projektodawca powinien założyć dla osób o niskich kwalifikacjach wskaźnik co najmniej 36%, a nie 0%. Taki zapis niezbędny jest do spełnienia kryterium dostępu nr 5. Ponieważ jednak projekt w 100% skierowany będzie do osób niepełnosprawnych, a osoby o niskich kwalifikacjach będą jednocześnie osobami niepełnosprawnymi, beneficjent rozliczany będzie ze wskaźnika w wysokości co najmniej 17%.
Beneficjent powinien określać wartości wskaźników w procentach, a nie liczbach.
*******
Pytanie nr 43: Beneficjent - agencja zatrudnienia planująca do realizacji projekt jest wpisana do rejestru agencji Marszałka Województwa Dolnośląskiego - rozumiem, że to wystarczy i może realizować poradnictwo w projekcie na obszarze województwa lubuskiego, a nie musi zlecać realizacji poradnictwa agencji zatrudnienia wpisanej do rejestru Marszałka województwa Lubuskiego?
Odpowiedź: Tak, taka agencja może realizować usługi poradnictwa zawodowego w województwie lubuskim.
*******
Pytanie nr 42: Proszę o wyjaśnienie, czy wystarczającym jest zdefiniowanie wszystkich wskaźników efektywności zatrudnieniowej bez odnoszenia się do osób o niskich kwalifikacjach/niepełnosprawnych w innych częściach wniosku o dofinansowanie (jeśli takich osób Wnioskodawca nie wykazuje w grupie docelowej)?
Odpowiedź: Zdefiniowanie wszystkich wymaganych wskaźników mierzących efektywność zatrudnieniową jest wystarczające do spełnienia kryterium dostępu nr 5, nie narzuca obowiązku odnoszenia się w innych częściach wniosku o dofinansowanie do osób niestanowiących planowanej grupy docelowej. Jednakże takie odniesienia mogą pojawić się np. w opisie rekrutacji – nie da się z góry założyć, czy uczestnikiem projektu będzie osoba z niepełnosprawnościami czy też nie, a w żaden sposób nie można ograniczać udziału osób z niepełnosprawnościami w projekcie.
*******
Pytanie nr 41: W związku z kryterium dostępu nr 5 oraz zapisami w pkt. 2.4.5 Regulaminu konkursu proszę o wyjaśnienie, czy obowiązek zdefiniowania we wniosku o dofinansowanie wszystkich wskaźników mierzących efektywność zatrudnieniową, niezależnie od przyjętej w projekcie grupy docelowej oznacza, że również we wskaźnikach produktu Wnioskodawca zobowiązany jest do zdefiniowania wskaźnika mierzącego np. ilość osób o niskich kwalifikacjach, które zostaną objęte wsparciem w programie?
Odpowiedź: Obowiązek zdefiniowania wszystkich wskaźników efektywności zatrudnieniowej, niezależnie od przyjętej w projekcie grupy docelowej, nie wpływa na definiowanie wskaźników produktu.
We wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować obowiązkowo wskaźniki produktu wskazane w pkt 2.4.2 Regulaminu konkursu:
- Liczba osób biernych zawodowo, nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, objętych wsparciem w programie;
- Liczba osób poniżej 30 lat z niepełno sprawnościami, objętych wsparciem w programie.
Dodatkowo IOK zaleca, aby do każdego zadania zdefiniowanego w projekcie przyjąć i monitorować dwa wskaźniki produktu:
- liczba osób, które rozpoczęły udział w (X-nazwa zadania/formy wsparcia),
- liczba osób, które zakończyły udział w (X-nazwa zadania/formy wsparcia).
Wnioskodawca może wskazać także inne wskaźniki produktu, w zależności od specyfiki projektu i grupy docelowej. Nie należy ujmować we wskaźnikach produktu osób o niskich kwalifikacjach, jeśli nie przewiduje Pani udziału takich osób w projekcie i nie kieruje do nich wsparcia. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwość pojawienia się takich osób, a szczególnie osób z niepełnosprawnościami, podczas rekrutacji i zadbać o równą dostępność do projektu, zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji.
*******
Pytanie nr 40: W Regulaminie konkursu jest zapis, że przy każdym zadaniu realizowanym w projekcie należy wpisać: „Wsparcie będzie realizowane zgodnie z warunkami opisanymi w Zestawieniu standardu i cen rynkowych". Czy w związku z ograniczoną liczbą znaków we wniosku o dofinansowanie jest możliwość nieumieszczania tego zapisu przy każdym zadaniu, a tylko raz, łącznie do wszystkich zadań, np. Wsparcie w zadaniach 1-4 będzie realizowane zgodnie z warunkami opisanymi w Zestawieniu standardu i cen rynkowych?
Odpowiedź: IOK dopuszcza możliwość wpisania wymaganego zapisu łącznie do kilku zadań. Zapis powinien być tak sformułowany, aby członkowie Komisji Oceny Projektów mieli pewność, że każde zadanie realizowane w projekcie będzie zgodne z warunkami opisanymi w Zestawieniu standardu i cen rynkowych (z wyjątkiem sytuacji, w której standard usługi nie został zdefiniowany).
*******
Pytanie nr 39: Ile wniosków może złożyć jeden wnioskodawca? Ponieważ nie zostało to określone w regulaminie, przypuszczam, że jest to ograniczone obrotami wnioskodawcy. Czy w przypadku złożenia 2 wniosków - obrót wnioskodawcy musi być wyższy od łącznych rocznych wydatków w obu składanych do WUP projektach czy też każdy składany projekt oceniany jest (pod kątem wysokości obrotów wnioskodawcy) oddzielnie?
Odpowiedź: W przypadku złożenia dwóch wniosków każdy z nich będzie oceniany oddzielnie pod kątem spełnienia kryterium formalnego nr 9 dotyczącego obrotów. Za pomocą tego kryterium weryfikowane jest, czy wnioskodawca i ewentualni partnerzy krajowi posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych (a nie ocenianych) w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalno-merytoryczna wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe.
*******
Pytanie nr 38: Wymagany wkład własny projektu Wnioskodawcy mogą ponieść w ramach kosztów pośrednich. Zgodnie z Interpretacją MIiR wkład własny powinien pomniejszać wartość kosztów pośrednich w poszczególnych latach. Jednak to rodzi problemy związane z faktyczną wartością projektu i kilka dodatkowych stricte matematycznych problemów przyczyniających się do niezgodności % wkładu własnego i faktycznych kosztów planowanego projektu. Proszę o udzielenie odpowiedzi, jak należy poprawnie wykonać proces związany z wyliczeniem kosztów pośrednich wraz z planowanym w tych kosztach wkładem własnym.
Odpowiedź: Projektodawca, wnosząc wkład własny do projektu w postaci kosztów pośrednich, nie powinien pomniejszać tych kosztów o wysokość wkładu. Wartość wkładu własnego należy podać w polu 6.1.3, natomiast sposób jego wyliczenia opisać w polu: Uzasadnienie dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego, w tym informacja o wkładzie rzeczowym i wszelkich opłatach pobieranych od uczestników. IOK nie posiada interpretacji MIiR w tym zakresie.
*******
Pytanie nr 37: Jak długo ma trwać okres subsydiowanego zatrudnienia osób niepełnosprawnych? Czy mogę założyć 6 miesięczny?
Odpowiedź: Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020, w przypadku osób niepełnosprawnych okres zatrudnienia subsydiowanego odpowiada minimalnemu okresowi czasu wynikającemu z odrębnych przepisów (Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) lub ze zbiorowych układów pracy.
*******
Pytanie nr 36: Czy we wniosku o dofinansowanie mam wpisywać jako koszt subsydiowanego zatrudnienia całość wynagrodzenia wraz z pochodnymi jakie dostanie beneficjent czy tylko kwotę 850 zł? ( przykład koszt zatrudnienia UP wyniesie 3000 zł brutto brutto - w projekcie jest wsparcie 850 zł - czy reszta czyli 2150 zł tez ma być wliczona do wniosku (i zaznaczona jako kwota objęta pomocą de minimis?)
Odpowiedź: We wniosku o dofinansowanie należy wykazać całość kwoty oraz rozdzielić koszt subsydiowanego zatrudnienia na dwie składowe przedmiotowego wydatku: 850,00 zł + 2 150,00 zł; gdzie 850,00 stanowi pomoc de minimis, a 2 150,00 nie stanowi pomocy de minimis.
Zgodnie z Regulaminem konkursu w przypadku wystąpienia w projekcie form wsparcia objętych zasadami pomocy de minimis/pomocy publicznej projektodawca zobowiązany jest każdorazowo wskazać w części VI wniosku o dofinansowanie – Szczegółowy budżet projektu wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną lub pomocą de minimis.
*******
Pytanie nr 35: Jeżeli limit 850 zł jest nałożony to ile % pomocy może być przyznane pracodawcy(jeżeli to jest de minimis) i jak należy przedstawić metodologie wyliczenia pomocy- czy mam wpisać właśnie ten % , który wyniknie z proporcji dofinansowania?
Odpowiedź: Limit 75% kosztów zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego nie dotyczy pomocy de minimis, pomoc ta może być udzielana na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych.
*******
Pytanie nr 34: Czy wsparcie przyznawane na subsydiowane zatrudnienie osób niepełnosprawnych przyznawana w ramach pomocy de minimis jest też obostrzona limitem 850 zł oraz limitem 75%?
Odpowiedź: Maksymalny limit refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, oraz składki na ubezpieczenia społeczne wynosi 850,00 zł. Natomiast nie ma określonego limitu % kosztów kwalifikowalnych związanych z subsydiowanym zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych.
*******
Pytanie nr 33: Czy w konkursie nr POWR.01.02.02-IP.25-08-K01/15 agencja zatrudnienia, która jest Liderem w projekcie może zatrudnić przez siebie (na zasadzie pracy tymczasowej) pracowników, spełniających zasady kryterium efektywności zatrudnieniowej i czy tym samy spełnione jest wtedy kryterium efektywności zatrudnieniowej. Oczywiście, o ile spełniony jest minimalny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej określony w dokumentacji konkursowej.
Odpowiedź: Agencja Zatrudnienia, pełniąca rolę lidera w realizowanym przez siebie projekcie, może zatrudnić pracowników na zasadzie pracy tymczasowej tym samym spełniając kryterium efektywności zatrudnieniowej, pod warunkiem, że warunki pracy jakie zaproponuje uczestnikom projektu będą zgodne z wymaganiami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.
*******
Pytanie nr 32: Czy w celu zapewnienia jak największej indywidualizacji wsparcia, w jak najwyższym stopniu dostosowanego do indywidualnych potrzeb i predyspozycji uczestników, jako jedną z form wsparcia Wnioskodawca może przewidzieć otwarty katalog szkoleń zawodowych, deklarując jednocześnie, że zakończą się one egzaminem i uzyskaniem stosownego certyfikatu, potwierdzającego nabyte kwalifikacje (nabywanie kwalifikacji zgodne ze stanowiskiem MIiR)? Czy jednak w treści wniosku należy wskazać konkretne szkolenia, zakończone konkretnymi egzaminami i certyfikatami wydanymi przez konkretne instytucje?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisem w pkt 4 Szkolenia Zestawienia standardu i cen rynkowych: „Wybór szkolenia następuje na podstawie indywidualnego planu działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz zdiagnozowanej możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego".
*******
Pytanie nr 31: Czy w odniesieniu do kryterium premiującego 1 związanego ze skierowaniem wsparcia projektowego w 100% do osób niepełnosprawnych, we wniosku należy obowiązkowo przewidzieć instrumenty i usługi rynku pracy opisane w typie operacji 5? Jeśli tak, to czy zaproponowane w tym typie formy wsparcia (wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej, doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych) są obligatoryjnymi i muszą występować łącznie w projekcie czy są jedynie przykładowymi propozycjami działań i zamiast nich Wnioskodawca może zaplanować np. zindywidualizowane wsparcie psychologiczne dla niepełnosprawnych uczestników?
Odpowiedź: Każdy z uczestników projektu powinien otrzymać ofertę wsparcia obejmującą wszystkie formy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia, a które stwierdzone zostały na podstawie opracowanego Indywidualnego Planu Działań.
W związku z powyższym finansowanie pracy asystenta osób niepełnosprawnych oraz doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych nie jest obligatoryjne. Są to jedynie przykładowe propozycje działań, a zamiennie Wnioskodawca może zaplanować np. indywidualne wsparcie psychologiczne dla niepełnosprawnych uczestników projektu.
*******
Pytanie nr 30: Czy kryterium dostępu 11 odnosi się również do szkoleń z tzw. kompetencji miękkich? Czy w związku z wymogiem zakończenia szkoleń egzaminami i uzyskaniem certyfikatów potwierdzających nabyte kwalifikacje realizacja szkoleń z kompetencji miękkich jest w ogóle dopuszczalna?
Odpowiedź: Podnoszenie kompetencji miękkich powinno odbywać się w ramach poradnictwa zawodowego realizowanego indywidualnie lub grupowo.
*******
Pytanie nr 29: Czy w odniesieniu do kryterium dostępu 11 ma zastosowanie stanowisko MIiR ws. uzyskiwania kwalifikacji, a konkretnie szkoleń prowadzących do nabycia kompetencji realizowanych zgodnie z 4 etapami nabywania kompetencji? Czy tego typu szkolenia wpisują się w realizację ww. kryterium?
Odpowiedź: Tak, w odniesieniu do kryterium dostępu nr 11 ma zastosowanie stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
*******
Pytanie nr 28: Jak w kontekście kryterium dostępu 10 należy rozumieć "dalsze kształcenie", a jak "przyuczenie do zawodu"? Dla przykładu, czy zapewnienie uczestnikowi wysokiej jakości szkoleń zawodowych w ciągu 4 miesięcy od przystąpienia do projektu spełnia przedmiotowe kryterium dostępu?
Odpowiedź: Kształcenie rozumiane jest jako kształcenie formalne, w trybie dziennym. Oznacza to np. uczęszczanie przez potencjalnych uczestników projektu do szkół: podstawowych, gimnazjalnych czy licealnych lub podjęcie szkolenia.
Przyuczenie do zawodu określa Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2015 poz. 149 z późn. zm.): przyuczenie do pracy dorosłych odbywa się w formie:
- praktycznej nauki zawodu dorosłych umożliwiającej przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu czeladniczego,
- przyuczenia do pracy dorosłych mającego na celu zdobycie wybranych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności, niezbędnych do wykonywania określonych zadań zawodowych, właściwych dla zawodu występującego w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.
Zapewnienie uczestnikowi wysokiej jakości szkoleń zawodowych w ciągu 4 miesięcy od przystąpienia do projektu spełnia kryterium dostępu nr 10.
*******
Pytanie nr 27: Czy w odniesieniu do kryteriów dostępu 6, 7 i 8 wydatki związane np. z organizacją targów pracy, spotkań uczestników z przedstawicielami szkół, pracodawców itp., na których uczestnikom przedstawiona zostanie oferta /które skutkować będą skorzystaniem przez uczestników z przedstawionej oferty czy zapewnienie stałego mentoringu są kosztami kwalifikowalnymi w ramach kosztów bezpośrednich projektu? W ramach jakiego typu operacji można zakwalifikować te koszty?
Odpowiedź: Wydatki związane z np. organizacją targów pracy, spotkań uczestników z przedstawicielami szkół, pracodawców itp. mogą spełniać wymogi, pozwalające na uznanie ich za koszty kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich projektu, pod warunkiem że będą racjonalne i uzasadnione - ocena zasadności i kwalifikowalności wydatków dokonana będzie przez Komisję Oceny Projektów na podstawie zapisów w całym wniosku o dofinansowanie projektu. Powyższe działania wpisują się w pierwszy typ operacji.
*******
Pytanie nr 26: Czy w odniesieniu do zapisów kryterium dostępu 1 można (z uwagi na specyfikę oferowanego wsparcia) zawęzić grupę docelową, tzn. np. nie wskazywać w grupie docelowej osób niepełnosprawnych i określonej ich liczby, która zostanie objęta wsparciem projektowym?
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem konkursu Wnioskodawca powinien opisać grupę docelową w sposób pozwalający osobie oceniającej wniosek jednoznacznie stwierdzić, czy projekt jest skierowany do grupy kwalifikującej się do otrzymania wsparcia zgodnie z zapisami zawartymi w SZOOP oraz szczegółowymi kryteriami wyboru projektów.
Wnioskodawca nie jest zobligowany do wskazania osób niepełnosprawnych jako grupy docelowej, niemniej w przypadku zgłoszenia się takich osób do projektu nie można im ograniczać dostępu do udziału w nim. Kryterium dostępunie odnosi się bezpośrednio do osób niepełnosprawnych, nie ma więc konieczności wskazywania ich w grupie docelowej.
*******
Pytanie nr 25: Czy w odniesieniu do zapisów Regulaminu konkursu na str. 32 (pkt 7) w przypadku zadania, w którym planowana jest więcej niż jedna forma wsparcia (np. identyfikacja potrzeb oraz poradnictwo zawodowe, szkolenia i staże) Wnioskodawca może każdorazowo uwzględniać po 2 proponowane wskaźniki (tj. dotyczące rozpoczęcia i zakończenia udziału w danej formie wsparcia)?
Odpowiedź: Tak. Instytucja Organizująca Konkurs zaleca, aby do każdego zadania zdefiniowanego w projekcie przyjąć i monitorować dwa wskaźniki produktu:
- liczba osób, które rozpoczęły udział w (X-nazwa zadania/formy wsparcia)
- liczba osób, które zakończyły udział w (X-nazwa zadania/formy wsparcia).
*******
Pytanie nr 24: Czy Wnioskodawca jest zobligowany do uwzględnienia w treści wniosku wszystkich wskaźników produktu i rezultatu ujętych w Regulaminie konkursu na str. 27-28 oraz wskaźników WLWK 2014-2020, do której odwołują się m.in. zapisy Regulaminu konkursu na str. 31-32 (pkt 6), nawet w sytuacji, gdy niektóre z nich bezpośrednio nie dotyczą grupy docelowej objętej wsparciem w projekcie (np. brak osób niepełnosprawnych) bądź na etapie projektowania trudno określić jest udział określonej podgrupy (np. osoby poniżej 25 lat, osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym) (zerowa wartość wskaźników)?
Odpowiedź: Przygotowując wniosek o dofinansowanie projektu, należy zdefiniować wskaźniki produktu i rezultatu opisane na stronach 27-28 Regulaminu konkursu, wskaźniki rezultatu mierzące efektywność zatrudnieniową - zgodnie z zapisami na stronie 29-30 oraz wskaźniki specyficzne dla projektu, o których mowa na str. 32. Natomiast wskaźniki określone w WLWK 2014-2020 podlegają jedynie monitorowaniu na etapie realizacji projektu i nie ma obowiązku ich określania we wniosku o dofinansowanie.
*******
Pytanie nr 23: Jak w odniesieniu do przedmiotowego konkursu należy definiować "osoby o niskich kwalifikacjach"?
Odpowiedź: Osoby o niskich kwalifikacjach to osoby posiadające wykształcenie na poziomie co najwyżej ISCED 3 włącznie. Poziom ISCED 3 odpowiada wykształceniu ponadgimnazjalnemu.
*******
Pytanie nr 22: Jaka jest obowiązująca w ramach przedmiotowego konkursu wysokość wymaganego wkładu własnego? Czy jest to minimum 5% czy dokładnie 5% wartości projektu?
Odpowiedź: Udział wkładu własnego w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi dokładnie 5% wartości projektu.
Instytucja Organizująca Konkurs informuje, iż zmianie ulega odpowiedź na pytanie nr 22.
Odpowiedź: Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w minimalnej wysokości 5% wartości projektu.
*******
Pytanie nr 21: Proszę o wyjaśnienie zapisów "Zestawienia standardu i cen rynkowych" w ramach konkursu " nr POWR.01.02.02-IP.25-08-K01/15 na temat wynagrodzenia opiekuna stażysty (str. 15 Standardu).
Czy kwota 500,00 zł brutto wypłacana jest opiekunowi stażu za przepracowany miesiąc, czy za cały okres stażu?
Jak naliczyć wynagrodzenie w przypadku, gdy u jednego pracodawcy staż odbywają maksymalnie 3 osoby?
Odpowiedź: W przypadku gdy opiekun stażu nie został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, kwota w maksymalnej wysokości 500,00 zł brutto wypłacana jest opiekunowi stażu za przepracowany miesiąc, przy czym nalży pamiętać, iż wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów.
Na jednego opiekuna stażu nie może przypadać więcej niż 3 stażystów, a kwota wynagrodzenia przysługująca opiekunowi stażysty jest stała i niezmienna - niezależnie czy opiekun ma jednego, dwóch, czy trzech stażystów.
*******
Pytanie nr 20: Proszę o wyjaśnienie poniższego zapisu "Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie" w ramach POWER 2014-2020 i odpowiedź na pytanie:
"W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową" (strona 21 Instrukcji).
Zgodnie z powyższym zapisem w przypadku wpisania kliku wskaźników dla rozliczenia kwoty ryczałtowej w jednym zadaniu, jaką należy wpisać wartość?
Taka samą dla każdego ze wskaźników, która stanowi kwotę całego zadania, czy należy rozgraniczyć kwoty i przypisać inną do każdego wskaźnika, aby razem stanowiła całość kwoty przeznaczonej na realizację danego zadania?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisem w pkt 4.2 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach POWER 2014-2020: „Wnioskodawca musi wskazać, które zadanie / zadania w ramach projektu zostanie / zostaną objęte kwotą ryczałtową / kwotami ryczałtowymi, przy czym jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową."
W związku z powyższym niezależnie od tego, czy Wnioskodawca zakłada jeden czy kilka wskaźników w danym zadaniu, wartość kwoty ryczałtowej musi być podana jako całkowita wartość zadania rozliczanego ryczałtem.
Zgodnie z pkt 6.6.2, ppkt 5b Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 10 kwietnia 2015 r., w przypadku niezrealizowania w pełni wskaźników produktu lub rezultatu objętych kwotą ryczałtową, dana kwota jest uznana za niekwalifikowalną (rozliczenie w systemie „spełnia - nie spełnia").
*******
Pytanie nr 19: W nawiązaniu do konkursu ogłoszonego przez Państwa instytucję w ramach Poddziałania 1.2.2 PO WER zwracam się z prośbą o pilne udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
W jaki sposób należy rozumieć kryterium dostępu: Realizowane w ramach projektu szkolenia mające na celu podniesienie, uzupełnienie lub zmianę kwalifikacji zawodowych kończą się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje.
Jakie warunki musi spełniać kierunek (tematyka) szkolenia, a tym samym egzamin, aby spełnione było to kryterium?
Przykładowo, w ramach projektu planujemy przeprowadzić szkolenia, które przygotują uczestników projektu do profesjonalnej OBSŁUGI KLIENTA. Kompetencje, które uczestnicy nabędą będą zgodne ze standardem kompetencji na stanowisku Pracownik centrum elektronicznej obsługi klienta (kod nr 332202 wg Krajowego standardu kompetencji zawodowych opublikowanych przez MPiPS).
Do przeprowadzenia szkoleń i egzaminów z powyższego zakresu nie jest nadawana akredytacja. Jak - w świetle zapisów kryterium dostępu, należy zorganizować i przeprowadzić egzamin, aby spełniał wszystkie wymogi? Czy wystarczającym będzie, jeśli przeprowadzenie egzaminu z powyższego zakresu Wnioskodawca zleci innej instytucji szkoleniowej? Bo jak rozumiem, egzamin nie może być przeprowadzony przez trenerów Wnioskodawcy?
Pytanie też czy zakładana przez nas tematyka szkolenia i egzamin z powyższego zakresu wpisuje się w wymogi uzyskiwania kwalifikacji, skoro do prowadzenia egzaminu nie ma akredytowanych podmiotów? Jeśli nie, to czym należy się sugerować wybierając szkolenia w ramach projektu, aby spełnić wymóg uzyskiwania kwalifikacji.
Odpowiedź: Zgodnie z opracowaniem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju: „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego" (dostępnym na stronie internetowej http://psz.praca.gov.pl/web/power-wup-zielona-gora/-/1587719-podstawowe-informacje-dotyczace-uzyskiwania-kwalifikacji-w-ramach-projektow-wspolfinansowanych-z-europejskiego-funduszu-spolecznego) nadanie kwalifikacji następuje w wyniku walidacji i certyfikacji, rozumianych jako:
1. walidacja – proces sprawdzenia, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte,
2. certyfikacja – proces, w wyniku którego uczący otrzymuje od upoważnionej instytucji formalny dokument, stwierdzający, że uzyskał określoną kwalifikację.
Zgodnie z powyższym, spełnienie kryterium dostępu: Realizowane w ramach projektu szkolenia mające na celu podniesienie, uzupełnienie lub zmianę kwalifikacji zawodowych kończą się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje, oznacza nie tylko uzyskanie kompetencji, ale również walidowanie, czyli sprawdzenie czy wymagane kompetencje zostały osiągnięte i certyfikowane.
Walidacja powinna być przeprowadzana przez instytucję certyfikującą tj., instytucję uprawnioną do nadawania kwalifikacji i wydawania formalnego dokumentu. Przykładem instytucji certyfikujących są m.in uczelnie, okręgowe komisje egzaminacyjne, instytucje szkoleniowe, stowarzyszenia zawodowe, organy administracji publicznej lub instytucje przeprowadzające egzaminy (np. językowe, komputerowe, finansowe).
Samo zorganizowanie egzaminu przez inną instytucję szkoleniową nie wyczerpuje powyższej definicji, jeżeli certyfikat uzyskany z takiego egzaminu nie jest powszechnie rozpoznawalny i uznawany.
Rozpatrując kwalifikowalność opisanego przez Panią szkolenia Pracownik centrum elektronicznej obsługi klienta należy wziąć pod uwagę powyższe zapisy, dotyczące przede wszystkim możliwości uzyskania przez uczestników projektu formalnego, uznawanego dokumentu potwierdzającego osiągnięte kwalifikacje, a nie kompetencje.
Odnosząc się do pytania jakie warunki musi spełniać tematyka szkolenia, IOK informuje, iż nie ma zamkniętego katalogu szkoleń oraz ich tematyki. Ponadto, z uwagi na trwające prace nad zintegrowanym systemem kwalifikacji, nie jest możliwe wskazanie listy instytucji certyfikujących lub walidujących oraz samych kwalifikacji.
*******
Pytanie nr 18: Czy jako wkład własny mogę wpisać usługi wolontariackie i czy ubezpieczenie wolontariuszy będzie kosztem bezpośrednim?
Odpowiedź: .Zgodnie z zapisami Regulaminem konkursu usługi wolontariackie mogą stanowić wkład własny. Jednocześnie informuję, iż IOK nie jest w stanie określić czy ubezpieczenie wolontariuszy będzie kosztem bezpośrednim czy pośrednim, z uwagi na zbyt mało danych.
*******
Pytanie nr 17: Czy przy zakupie środka trwałego, np. laptopa, psa przewodnika czy wózka inwalidzkiego będzie możliwa amortyzacja jednorazowa?
Odpowiedź: Tak, należy jednak pamiętać, iż amortyzacja jednorazowa środka trwałego jest możliwa do kwoty nieprzekraczającej 3 500,00 zł.
*******
Pytanie nr 16: Czy w przypadku usługi zleconej, np. na przeprowadzenie szkolenia instytucja szkoleniowa wskaże dwóch trenerów, z czego tylko jeden weźmie wynagrodzenie, a drugi przeprowadzi zajęcia bezpłatnie, to czy będzie to można zaliczyć jako wkład własny Wnioskodawcy? lub w przypadku cateringu jakaś jego część (np. owoce) będzie dodawana do posiłków; czy będzie to wkład finansowy prywatny?
Odpowiedź: Wkład własny do projektu powinien być wnoszony przez Wnioskodawcę lub Partnera ze składników jego majątku lub z majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa. Podmiot wykonujący zadanie zlecone, wybrany zgodnie z zasadą konkurencyjności, świadczący usługi odpłatnie – co do zasady nie spełnia opisanych wyżej przesłanek. Owoce dodawane do posiłków nie mogą stanowić wkładu finansowego - wyłącznie rzeczowy, o niewielkiej wartości.
*******
Pytanie nr 15: Czy personel zatrudniony do realizacji projektu będzie posiadał orzeczenie o niepełnosprawności i część wynagrodzenia tego personelu będzie refundowana przez PFRON, to czy ta część faktycznie będzie stanowiła wkład własny Wnioskodawcy? Np. osoba z lekkim stopniem niepełnosprawności ma refundację części kosztów wynagrodzeń w kwocie 450,00 PLN/miesiąc. Czy te 450,00 PLN stanowi wkład własny finansowy Wnioskodawcy, mimo, że nie pochodzi z jego środków własnych tylko ze środków publicznych?
Odpowiedź: Planując wydatki w budżecie projektu, w tym obliczając wkład własny, Wnioskodawca musi dochować należytej staranności by nie dopuścić do możliwości podwójnego finansowania któregokolwiek z wydatków. W przypadku refundowania części wynagrodzenia pracownika ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (pierwsze źródło finansowania), nie ma możliwości by była ona wliczona do wkładu własnego w projekcie współfinansowanym z EFS (drugie źródło finansowania tego samego wydatku).
*******
Pytanie nr 14: Czy w odniesieniu do personelu projektu będzie wymagane tylko oświadczenie osoby o niekaralności, czy też zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, z dnia 10 kwietnia 2015 r., (Podrozdział 6.16 pkt 7) w odniesieniu do personelu projektu wystarczające będzie oświadczenie.
*******
Pytanie nr 13: Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 do wskaźnika efektywności zatrudnieniowej można wliczyć osoby, które po zakończeniu udziału w projekcie podjęły samozatrudnienie. Warunkiem uwzględnienia ich w tym wskaźniku jest posiadanie potwierdzonej informacji, że działalność gospodarcza była prowadzona przez okres co najmniej 3 miesięcy. Zakładając, że pomiar wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dokonywany jest w okresie do 3 m-cy od dnia zakończeniu udziału danej osoby w projekcie, niemożliwym jest osiągnięcie sytuacji, w której pomiar ten udowodni fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 3 m-cy. W momencie pomiaru uczestnik nie może potwierdzić, że działalność prowadzi 3 m-ce.
Odpowiedź: W sytuacji, kiedy po zakończeniu udziału w projekcie jego uczestnik rozpocznie działalność gospodarczą w okresie badania efektywności zatrudnieniowej, beneficjent może dokonać rozliczenia efektywności w terminie uwzględniającym wymóg prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 miesiące. Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze zamierza wprowadzić zmiany do Regulaminu konkursu – zmianie w omawianym zakresie ulegnie załącznik nr 12 do Regulaminu konkursu – wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO WER.
*******
Pytanie nr 12: Czy przy partnerstwie sektorowym (organizacji pozarządowych) obowiązują mnie zapisy Ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020, a w szczególności art. 33, ust. 2-4 Ustawy? Wiem, kto mógłby być moim partnerem, dzięki któremu zagwarantowane zostanie osiągnięcie wskaźników projektu.
Odpowiedź: Zapisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 obowiązują wszystkich wnioskodawców planujących złożyć wnioski o dofinansowanie w odpowiedzi na konkurs w ramach PO WER. W przypadku gdy Wnioskodawca należy do sektora finansów publicznych, obowiązuje go art. 33pkt 2 Ustawy - zachowania przy wyborze partnera spoza jednostek finansów publicznych zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w tym:
1) ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
2) uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
3) podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.
*******
Pytanie nr 11: Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie mogę mieć już podpisaną Umowę partnerstwa, zamiast listu intencyjnego, skoro i tak będzie ona niezbędna do realizacji projektu?
Odpowiedź: Utworzenie lub zainicjowanie partnerstwa musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Oznacza to, że partnerstwo musi zostać utworzone albo zainicjowane przed rozpoczęciem realizacji projektu. Nie jest to jednak równoznaczne z wymogiem zawarcia porozumienia albo umowy o partnerstwie między wnioskodawcą a partnerami przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia do IOK umowy o partnerstwie lub porozumienia przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Niemniej nie ma przeciwskazań, by umowa była podpisana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
*******
Pytanie nr 10: W Regulaminie konkursu jest mowa o Europejskich Ramach Jakości Praktyk i Staży. Jednak dostępne są jedynie Polskie Ramy. Czy w projekcie wystarczy zaplanować staże i praktyki spełniające standardy wskazane w Polskich Ramach Jakości Praktyk i Staży?
Odpowiedź: W projekcie należy zaplanować staże i praktyki spełniające standardy wskazane w Polskich Ramach Jakości Praktyk i Staży, które stanowią załącznik nr 17 Regulaminu konkursu oraz uwzględnić Zalecenia Rady w sprawie ram jakości staży z dnia 10 marca 2014 r., które stanowią załącznik nr 18 ww. Regulaminu.
*******
Pytanie nr 9: Proszę o wyjaśnienie rozbieżności między zapisami na stronie 30 a 31 w Regulaminie konkursu odnośnie określania wskaźników do danej grupy docelowej.
Moją grupą docelową będą w 100% osoby niepełnosprawne - zatem obowiązuje mnie wskaźnik: liczba osób niepełnosprawnych, które podjęły zatrudnienie - wartość docelowa min 17%.
Na str. 31 Regulaminu konkursu znajduje się zapis:
Wnioskodawca zobowiązany jest do zdefiniowania we wniosku o dofinansowanie wszystkich wskaźników mierzących efektywność zatrudnieniową, niezależnie od przyjętej w projekcie grupy docelowej.
Czyli mam wypisać w pkt. 3.1.1
- liczba osób niekwalifikujących się do grupy osób niepełnosprawnych lub o niskich kwalifikacjach, które podjęły zatrudnienie - wartość docelowa min 43%
- liczba osób niepełnosprawnych, które podjęły zatrudnienie - wartość docelowa min 17%
- liczba osób o niskich kwalifikacjach, które podjęły zatrudnieni - wartość docelowa min. 36% ?
pomimo ze będę monitorowała tylko jeden ze wskaźników, bo pozostałe i tak nie osiągną wymaganego minimum?
na stronie 30 Regulaminu konkursu z kolei jest zapis, że beneficjent będzie określał wskaźnik adekwatny do grupy docelowej.
Zatem jak prawidłowo określić wskaźniki w pkt 3.1.1?
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem konkursu Wnioskodawca zobowiązany jest do zdefiniowania we wniosku o dofinansowanie wszystkich wskaźników mierzących efektywność zatrudnieniową, niezależnie od przyjętej w projekcie grupy docelowej.
W związku z powyższym w pkt 3.1.1 wniosku należy zdefiniować wszystkie 3 wskaźniki mierzące efektywność zatrudnieniową, natomiast Wnioskodawcę będzie obowiązywał wskaźnik efektywności zatrudnieniowej adekwatny do grupy docelowej, która będzie objęta wsparciem.
*******
Pytanie nr 8: W związku ze wskaźnikiem rezultatu przedstawionym w Regulaminie konkursu brzmiącym: Liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, uczestniczących w kształceniu/ szkoleniu lub uzyskujących kwalifikacje lub pracujących (łącznie z pracującymi na własny rachunek) po opuszczeniu programu (min 78% uczestników projektu); prosiłbym o podanie przykładów co oznacza uczestniczenie w:
-
kształceniu
-
szkoleniu
-
uzyskiwaniu kwalifikacji
-
pracy po opuszczeniu programu?
Odpowiedź:
-
Kształcenie rozumiane jest jako kształcenie formalne, w trybie dziennym. Oznacza to np. uczęszczanie przez potencjalnych uczestników projektu do szkół: podstawowych, gimnazjalnych czy licealnych.
-
Szkolenie oznacza pozaszkolne zajęcia mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia, np. kurs na prawo jazdy lub szkolenie językowe.
-
Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się (kompetencji), których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną do tego instytucję zgodnie z ustalonymi standardami. Nadanie kwalifikacji następuje w wyniku walidacji i certyfikacji. Przykładem uzyskania kwalifikacji będzie otrzymanie dyplomu upoważniającego do uprawiania zawodu lub świadczenia usług. Dodatkowe informacje w tym zakresie dostępne są na stronie internetowejhttp://psz.praca.gov.pl/web/power-wup-zielona-gora/czesto-zadawane-pytania.
-
praca po opuszczeniu programu oznacza zatrudnienie uczestnika projektu na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub samozatrudnienie.
*******
Pytanie nr 7: Zgodnie z zapisami Regulamin konkursu, obligatoryjnym elementem projektu jest realizacja dla grupy docelowej wsparcia przy pomocy instrumentów i usług rynku pracy służących indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej w postaci:
a) identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych,
b) kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych.
Czy w ramach wsparcia opisanego powyżej w punkcie b) kwalifikowane jest realizowanie zarówno poradnictwa zawodowego (pkt.3 standardów) jak i pośrednictwa pracy (pkt.2 standardów)? Czy tez z tych dwóch form wsparcia należy wybrać jedną?
Odpowiedź: W projekcie można założyć dwie formy wsparcia - pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.
*******
Pytanie nr 6: W zestawieniu standardów i cen rynkowych stanowiącym załącznik do dokumentacji konkursowej w trzecim typie operacji przewidziano możliwość zaplanowania wsparcia w postaci staży i/lub bonów stażowych. W ramach bonu stażowego (pkt. 7 standardów) kwalifikowalne są następujące koszty (elementy składowe):
- koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu,
- koszty badań lekarskich lub psychologicznych. Czy w przypadku wybrania wsparcia w postaci staży realizowanych zgodnie z punktem 6 standardów Wnioskodawca również może opierać się w budżecie o koszty tożsame z zakresem opisanym w pozycjach związanych z bonem stażowym tzn. można w nich ująć badania lekarskie, dojazdy na szkolenie?
Odpowiedź: W przypadku wsparcia w postaci staży kwalifikowalne są badania lekarskie, dojazdy na staż, o ile są niezbędne z punktu widzenia prawidłowej realizacji projektu.
*******
Pytanie nr 5: Czy w przypadku wsparcia szkoleniowego dostosowującego kwalifikacje uczestników projektu do potrzeb rynku pracy, Wnioskodawca powinien wymienić listę szkoleń planowanych do przeprowadzenia? W zestawieniu standardów i cen rynkowych stanowiącym załącznik do dokumentacji konkursowej pojawia się dwuznaczny zapis wskazujący, iż teoretycznie Wnioskodawca powinien wskazać przewidziane do realizacji szkolenia.
Odpowiedź: Pkt. 4 Szkolenia Zestawienia standardu i cen rynkowych brzmi: „Wybór szkolenia następuje na podstawie indywidualnego planu działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz zdiagnozowanej możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego". W związku z powyższym nie ma konieczności wskazywania przewidzianych do realizacji szkoleń.
*******
Pytanie nr 4: Czy w przypadku wyboru formy wsparcia w postaci bonu szkoleniowego Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić, iż realizację szkoleń dla uczestników projektu prowadzić będą podmioty szkoleniowe będące wymienione w Rejestrze Usług Rozwojowych?
Odpowiedź: Szkolenia w ramach bonów szkoleniowych muszą być realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzkie urzędy pracy.
*******
Pytanie nr 3: W zestawieniu standardów i cen rynkowych stanowiącym załącznik do dokumentacji konkursowej w drugim typie operacji przewidziano możliwość zaplanowania wsparcia w postaci szkoleń i/lub bonów szkoleniowych.
W opisie wsparcia w postaci bonu szkoleniowego (pkt. 5 standardów) o wartości nie przekraczającej 4 000,00 zł, wskazano iż w jego ramach kwalifikowane są następujące koszty (elementy składowe):
-
koszt jednego lub kilku szkoleń, w tym koszt kwalifikacyjnego kursu zawodowego i kursu nadającego uprawnienia zawodowe – w formie wpłaty przez Beneficjenta na konto instytucji szkoleniowej;
-
koszty badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty przez Beneficjenta na konto wykonawcy badania;
-
koszty dojazdu na szkolenia;
-
koszty zakwaterowania, jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania;
-
koszty egzaminów.
Czy w przypadku wybrania wsparcia w postaci szkoleń realizowanych zgodnie z punktem 4 standardów Wnioskodawca również może opierać się w budżecie o koszty tożsame z zakresem opisanym w pozycjach związanych z bonem szkoleniowym tzn. nie mogą przekraczać 4 tys zł na osobę, można w nich ująć badania lekarskie, koszty egzaminu, dojazdy na szkolenie?
Odpowiedź: Limit 4 tys. zł dotyczy wyłącznie bonów szkoleniowych. W przypadku wsparcia w postaci szkoleń, koszt może przekraczać 4 tys. zł na osobę. Kwalifikowalne są badania lekarskie, koszty egzaminu, dojazdy na szkolenie o ile są niezbędne z punktu widzenia prawidłowej realizacji projektu.
*******
Pytanie nr 2: W zestawieniu standardów i cen rynkowych stanowiącym załącznik do dokumentacji konkursowej, w pierwszym typie operacji pojawia się zapis iż poradnictwo (zawodowe )prowadzi osoba, która spełnia łącznie poniższe kryteria:
- ma wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym. Preferowane wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku: psychologia, socjologia, pedagogika, doradztwo zawodowe lub studia podyplomowe dotyczące problematyki rynku pracy (np. zawodoznawstwo) bądź doradztwa zawodowego. Pożądane kursy uzupełniające z zakresu doradztwa zawodowego potwierdzone certyfikatami (zaświadczeniami);
- ma co najmniej roczny staż pracy jako doradca zawodowy (w ostatnich 3 latach), poświadczony odpowiednimi dokumentami.
Czy osoba spełniająca wymóg pierwszy dotyczący wykształcenia, oraz posiadająca przeszło roczny staż pracy w charakterze doradcy zawodowego w tym przykładowo 8 miesięcy na podstawie umów cywilno-prawnych i jednocześnie 15 miesięcy umowy wolontarystycznej w tym zakresie, jest osobą mogącą realizować poradnictwo zawodowe?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Zestawienia standardu i cen rynkowych, doradca zawodowy musi posiadać co najmniej roczny staż pracy. W okres stażu pracy nie można wliczyć okresu wolontariatu - wolontariusze nie są pracownikami, ponieważ podstawą świadczonej przez nich pomocy nie jest ani umowa o pracę, ani żadna z pozostałych umów określonych w Kodeksie Pracy.
Ponadto, między korzystającym a wolontariuszem nie nawiązuje się stosunek pracy - łącząca strony relacja jest nieodpłatna, a zatrudnianie za wynagrodzeniem jest jednym z koniecznych elementów dla powstania stosunku pracy (art. 22 Kodeksu Pracy).
Niemniej jednak, IOK rozważa wprowadzenie w Regulaminie konkursu zmiany w tym zakresie, polegającej na zmianie sformułowania „staż pracy" na „doświadczenie zawodowe", co jednocześnie skutkować będzie dopuszczeniem wolontariatu do obowiązkowego okresu wymaganego doświadczenia.
*******
Pytanie nr 1: Na stronie 21 regulaminu konkursu jest zapis "Usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego mogą prowadzić jedynie agencje zatrudnienia posiadające wpis do Rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Marszałka województwa".
Czy to oznacza, że jeśli planuję złożyć wniosek z poradnictwem zawodowym (jest to obligatoryjne wsparcie) i posiadam zatrudnioną kadrę doradców zawodowych z dużym doświadczeniem, w tym z doświadczeniem w pracy z młodzież w wieku 15 - 19 lat zagrożoną wykluczeniem społecznym, to pomimo to - zgodnie z tym zapisem będę musiał zlecić działania związane z poradnictwem wybranej agencji zatrudnienia? Czy posiadanie kadry doradców nie zwalnia nas z tego obowiązku?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, działania związane z poradnictwem zawodowym mogą prowadzić wyłącznie agencje zatrudnienia. Posiadanie kadry doradców zawodowych nie zwalnia Wnioskodawcy z tego obowiązku.