Działanie 1.2 PO WER

Najczęściej zadawane pytania do konkursu nr POWR.01.02.01-IP.25-08-K05/21

Pytanie 1: Czy aby spełnić kryteria premiujące w ramach naboru dotyczące 3-letniego doświadczenia w realizacji przedsięwzięć niefinansowanych ze środków europejskich, związanych z prowadzeniem aktywizacji zawodowej osób młodych (10 pkt), należy posiadać doświadczenie wyłącznie w ramach POWER, czy brane będą również pod uwagę projekty aktywizacji społeczno-zawodowej, w których wnioskodawca obejmował wsparciem osoby do 29 roku życia?

Odpowiedź: Aby spełnić kryterium premiujące: „Projektodawca w chwili złożenia wniosku o dofinansowanie posiada co najmniej: (…) 3-letnie doświadczenie w realizacji przedsięwzięć niefinansowanych ze środków europejskich, związanych z prowadzeniem aktywizacji zawodowej osób młodych - 10 pkt", należy wykazać we wniosku o dofinansowanie projektu posiadanie doświadczenia w realizacji wszelkich przedsięwzięć z zakresu aktywizacji zawodowej osób młodych innych niż finansowane ze środków europejskich, a tym samym innych również niż projekty w ramach PO WER, który to program jest finansowany ze środków europejskich.

Pytanie 2: Jak należy rozumieć siedzibę Wnioskodawcy na obszarze województwa lubuskiego - czy oddziały i filie również mieszczą się w tej definicji?

Odpowiedź: Podmioty wnioskujące o wsparcie powinny posiadać siedzibę na terenie województwa lubuskiego. Posiadanie tylko oddziału lub filii na terenie Lubuskiego nie uprawnia podmiotu do ubiegania się o dofinansowanie projektu. Według art. 10 rozporządzenia Rady UE 282/2011 z 15 marca 2011 r.:
„1. Na użytek stosowania art. 44 i 45 dyrektywy 2006/112/WE „miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika" jest miejsce, w którym wykonywane są funkcje naczelnego zarządu przedsiębiorstwa.
2. W celu ustalenia miejsca, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem, adres zarejestrowanej siedziby przedsiębiorstwa, i miejsce posiedzeń zarządu przedsiębiorstwa.
W przypadku gdy te kryteria nie pozwalają z całkowitą pewnością określić miejsca siedziby działalności gospodarczej podatnika, decydującym kryterium jest miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.
3. Sam adres pocztowy nie może być uznany za miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika."
 
Pytanie 3: Jak będzie weryfikowane, tj. na podstawie jakich dokumentów spełnienie kryterium dostępu: Beneficjent posiada siedzibę na terenie województwa lubuskiego, w którym będzie realizowany projekt?
Czy wystarczającym będzie, aby spełnić kryterium dostępu: Beneficjent posiada siedzibę na terenie województwa lubuskiego, w którym będzie realizowany projekt, że w CEIDG jako „Dodatkowe stałe miejsca wykonywania działalności gospodarczej" wpisany jest adres na terenie województwa lubuskiego oraz Beneficjent złoży stosowne oświadczenie, że w miejscu na terenie województwa lubuskiego zarządza firmą i w tym miejscu zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem?
Czy też, aby spełnić kryterium dostępu: Beneficjent posiada siedzibę na terenie województwa lubuskiego, w którym będzie realizowany projekt w CEIDG musi być wpisane miejsce na terenie woj. lubuskiego w pozycji „Stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej"?
Należy zaznaczyć, że w CEIDG nie wskazuje się „siedziby", tylko stałe miejsca wykonywania działalności.

Odpowiedź: Podmiot wnioskujący o wsparcie, zgodnie z kryterium dostępu nr 5, „posiada siedzibę na terenie województwa lubuskiego, w którym będzie realizowany projekt". Posiadanie tylko oddziału, a nie siedziby na terenie województwa lubuskiego nie uprawnia podmiotu do ubiegania się o dofinansowanie projektu. Do IOK nie należy ustalanie, gdzie znajduje się siedziba podmiotu, a gdzie oddział czy filia. Wnioskodawca w polu 2.6 powinien podać miejsce siedziby, co powinno znaleźć potwierdzenie w KRS lub CEIDG. Na Wnioskodawcy leży ciężar udowodnienia, że siedziba znajduje się w woj. lubuskim.
Wg opinii Instytucji Zarządzającej siedziba jest rozumiana jako miejsce położenia przedsiębiorstwa wskazane w koncesji, zezwoleniu lub zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców. Spełnienie kryterium dostępu będzie weryfikowane na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu oraz dokumentów KRS lub CEIDG.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za właściwe, zgodne z prawdą oraz literą prawa określenie miejsca swojej siedziby. Zgodność ze stanem faktycznym będzie rozpatrywana dla każdego wniosku odrębnie oraz sprawdzana nie tylko na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu, ale także np. podczas procesu podpisywania umowy o dofinansowanie.

Pytanie 4: Zgodnie z Regulaminem konkursu  IOK zachęca, aby Beneficjenci w ramach projektów zapewnili większą dostępność do refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną, poprzez przyznawanie tej formy wsparcia w trakcie całego okresu uczestnictwa w projekcie, ponadto w Metodyce wyliczenia stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących oraz stawki jednostkowej wsparcia  osób młodych pracujących w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 są wskazane dowody na rozliczenie stawek jednostkowych, które dotyczą pokrycia kosztów refundacji opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną. Czy zatem refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną jest obligatoryjna?

Odpowiedź: Beneficjent jest zobowiązany do zrealizowania pełnego zakresu wsparcia wynikającego z IPD. Jeśli zatem z IPD wynikać będzie, że dla danego uczestnika nieodzowne jest zastosowanie refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną, należy taką refundację zastosować.

Pytanie 5: W Metodyce wyliczenia stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących oraz stawki jednostkowej wsparcia osób młodych pracujących w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 są wskazane dowody na rozliczenie stawek jednostkowych, które dotyczą refundacji kosztów dojazdu na wszelkie formy wsparcia (m.in.: poradnictwo zawodowe, pośrednictwo, szkolenia, staże). Czy refundacja kosztów dojazdu jest obligatoryjna jako wsparcie towarzyszące każdej przewidzianej w projekcie formie wsparcia, o ile forma ta wiąże się z dojazdem uczestnika/-czki?

Odpowiedź: Należy zastosować podobne podejście jak w przypadku refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną (patrz pytanie 4).

Pytanie 6: Zgodnie z Regulaminem konkursu co najmniej 80% osób objętych wsparciem w ramach projektu muszą stanowić osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r., w wyniku pandemii COVID-19. Czy zatem w ramach tych 80% mogą znajdować się osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r., w wyniku pandemii COVID-19 i o po tym okresie podjęły inną pracę, którą to inną pracę ponownie straciły niezależnie od przyczyny (np. osoba straciła pracę 31.03.2020 w wyniku Covid-19, po okresie bezrobocia pracowała przez kilka tygodni, np. w okresie 01.12.2020-28.02.2021, natomiast w chwili przystąpienia do projektu jest ponownie bez pracy)?

Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem konkursu do grupy osób, które utraciły zatrudnienie po 1 marca br. w wyniku pandemii COVID-19 można zaliczyć wszystkie osoby młode pozostające bez pracy, które po 1 marca 2020 r. utraciły zatrudnienie / pracę z powodu rozwiązania czy nieprzedłużenia umowy. Z uwagi na trudności w dokumentowaniu związku utraty zatrudnienia z sytuacją gospodarczą wystarczające jest udowodnienie, że dana umowa została rozwiązana (niezależnie od powodu) lub nie została przedłużona we wskazanym okresie.
Jeśli więc dana osoba utraciła zatrudnienie przykładowo w marcu 2021 r., nie pracuje i spełnia pozostałe kryteria grupy docelowej, można uwzględniać ją we wspomnianych 80%. Przy weryfikacji kryterium dostępu nr 1 nie ma znaczenia, czy osoba młoda utraciła zatrudnienie po 1 marca 2020 r. jednokrotnie czy wielokrotnie.

Pytanie 7: Zgodnie z wymogami konkursu, Beneficjent zobowiązany jest do wniesienia minimum 5 % wkładu własnego. Czy zatem każdorazowo rozliczając stawki jednostkowe będą one „pomniejszane" o 5% wkładu własnego, jaki ma wnieść Beneficjent, tj. 95% stawki jednostkowej będzie stanowić dofinansowanie projektu, a 5% wkład własny Beneficjenta?

Odpowiedź: Wskazane w pytaniu podejście do rozliczenia stawek jednostkowych jest prawidłowe.

Pytanie 8: Zgodnie z kryterium dostępu Beneficjent musi posiadać siedzibę na terenie województwa lubuskiego, w którym będzie realizowany projekt. Czy oddział jest również brany pod uwagę podczas oceny czy tylko siedziba? Czy jest jakieś ograniczenie, ile minimum Wnioskodawca powinien posiadać wpis do KRS czy CEIDG?

Odpowiedź: Posiadanie tylko oddziału, a nie siedziby na terenie województwa lubuskiego nie uprawnia podmiotu do ubiegania się o dofinansowanie projektu (więcej patrz odpowiedź do pytanie 3). Nie ma ograniczenia, które by mówiło o okresie posiadania wpisu do KRS czy CEIDG.

Pytanie 9: W przypadku planowania stawek jednostkowych w budżecie stawki:
  1. stawka jednostkowa doprowadzenia do zatrudnienia osoby młodej niepracującej (z VAT):  (1 miesiąc zatrudnienia na umowę o pracę)
  2. stawka jednostkowa utrzymania zatrudnienia osoby młodej niepracującej (z VAT):  (3 miesiące zatrudnienia na umowę o pracę)
należy planować dla 100% grupy docelowej? Czy jednak Wnioskodawca może zmniejszyć ich wartość i zaplanować je wg kolejności, np. dla 80% i 60% uczestników? Czy liczba stawek musi odpowiadać zaplanowanym w projekcie wskaźnikom dotyczącym zatrudnienia?
 
Odpowiedź: Stawkę jednostkową doprowadzenia do zatrudnienia osoby młodej niepracującej oraz stawkę jednostkową utrzymania zatrudnienia osoby młodej niepracującej należy odnieść do wszystkich osób planowanych do objęcia wsparciem w projekcie (100%). Liczba stawek nie musi odpowiadać zaplanowanym w projekcie wskaźnikom dotyczącym zatrudnienia. Wymagany minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej wynosi:
  • dla osób w najtrudniejszej sytuacji (w tym: osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niskimi kwalifikacjami (do poziomu ISCED 3), imigranci, reemigranci)  – 44%,
  • dla pozostałych osób nienależących do ww. grup – 59,5%.